måndag 13 oktober 2014

Som luckorna i en adventskalender

Igår var det Johans födelsedag och idag är det min. För att fira gick vill ut och åt. Vi gillar fancy restauranger, fancy mat och avsmakningsmenyer, och den här kvällen landade vi på Rogue 24. Det anses av många vara en av stans bästa restauranger för den här typen av experimentellt kök.

Deras avsmakningsmeny består av 24 små rätter. Det är oklart vad som kom först – menyn eller namnet.

För att komma till restaurangen åkte vi metron in till D.C. och sen promenerade vi något kvarter, och så in på en bakgata. Hade det inte funnits en skylt hade vi aldrig trott att det var rätt väg. Men så plötsligt var vi framme.

Jag tog inte jättemånga foton under middagen – jag vill inte vara en sån där mupp som sitter uppe med mobilen istället för att njuta av att vara där och då. Men några bilder knäppte jag i alla fall.

Vårt generella intryck var "friskt vågat hälften vunnet". Alla rätterna var väldigt experimentella och vissa var riktigt goda. Tyvärr fanns det ingen riktig röd tråd och det nådde inte alltid hela vägen fram.

Vi inser att vi har blivit bortskämda av den nordiska matlagningen. Kan amerikanerna matlagning bortom hamburgare och pommes frites, som de gör bra men som inte är särskilt raffinerat?

Vi hade i alla fall en väldigt trevlig kväll med många intressanta smakupplevelser – och de får pluspoäng för att de löst Johans choklad-avesion med bravur. Men vad är grejen med att servera amerikanskt blask-kaffe på en restaurang som i övrigt är så inriktad mot det europeiska köket? Jag får starkare kaffe på Dunkin Donuts!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar