fredag 3 oktober 2014

Mer broderi-bryderier

Så, jag börjar jobba ikapp lite med mina handarbetesprojekt. Jag har färdigställt broderiet med träden, nu väntar bara montering. Det ska bli en kudde och själva innerkudden är i detta nu på väg hit. Jag funderar på om jag behöver ett foder också, eller om det räcker med linnetyget mot den vita kudden. Vad tror ni?


Jag har också skaffat så kallade bobbins, så papperskort som man lindar upp sin broderitråd på och skriver vilket nummer färgen har, och på så sätt håller bättre ordning på den. Frågan är om jag ska sortera på färg – lättare att hitta när jag designar mitt eget mönster och funderar på vilken färg jag ska använda – eller efter nummer – lättare att hitta när jag använder mönster och letar efter färgerna utifrån just nummer. Åsikter eller erfarenheter, något?



Nästa projekt att färdigställa är mitt Göteborgs-broderi. Det är inspirerat av Satsuma Streets stads-korsstygn, varav jag broderade Tokyo förra hösten. Ett problem är att jag inte valt alla färgerna än, men nu när jag har mer tid och vet var jag kan köpa garn i butik ska det förhoppningsvis lösa sig snart. Dessutom är broderigarn så mycket billigare här. Kanske en knapp fjärdedel av priset i Sverige. Wo-ho!

4 kommentarer:

  1. Databas? Ommappning av ID? :-)

    Spontant så känns det som att det är svårare att hitta jämföra olika nyanser när de är utspridda än att hitta rätt nummer av "blått", "rött" eller vad det månde vara. (Jag utgår att du vet vad det ska vara för färg men inte nyans när du har tillgång till numret.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lista kanske vore bra, i alla fall om samlingen blir större. Jag vet inte vilken färg något har enbart utifrån nummer, men oftast syns det ju på mönstret. Det kanske är mest rimligt att sortera efter färg då, men det tar lite emot.

      Radera
  2. Så vackert! Sortera efter färg tycker jag skulle göra det lättare att hitta. Och så blir man glad av att se de olika nyansera ihop.
    Kram Solan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kalla mig gärna konstig men jag blir lite glad av att se dem i nummerordning… men det kanske är lättare att hitta med färgerna. Så skumt att numren inte är det minska logiska efter nyans.

      Radera