fredag 10 oktober 2014

Äckliga, älskade heltäckningsmatta

I vårt hyreskontrakt står det att vi måste täcka minst 80% av vår golvyta med mattor inom en månad, om det inte redan är gjort när vi flyttar in.

Men det är redan löst för vi har heltäckningsmatta här. Inte i badrummet, inte i hallen och inte i köket – där är det klinkers – tack och lov. Men vid matplatsen, i vardagsrummet, sovrummet, klädkammaren och i alla garderober har vi heltäckningsmatta. Som en beige liten (okej jättestor) korthårig pudel lagt sin päls över hela golvet. Okej, det här blev äckligare än jag tänkt. Mattan är i alla fall kort (tack och lov igen) och beige (meh).

När jag var barn och ansåg att hygien var något som krånglade till livet tyckte jag att heltäckningsmattor var mysiga. Nu är jag stor och förstår att heltäckningsmattor är äckliga. Äckliga, fulla av damm och bakterier. Speciellt i badrummet. Jag ryser bara av tanken. Lurvig badrumsmatta som inte går att rengöra. Hua!

Men jag har börjat tänka om heltäckningsmattan. Inte angående heltäckningsmatta i badrummet, och troligen inte i köket, men i övrigt. Okej, det är fult men annars. Det bildas inte dammråttor lika snabbt till exempel. Det är nog dåligt om man spiller något på, typ tomatsoppa, rödvin, chokladmjölk eller blod (det här inlägget är redan så äckligt, så varför inte lite kroppsvätskor också? Vi har ju tidigare funderat på vad som finns i en långhårig badrumsheltäckningsmatta som aldrig tvättas).

Men om man tappar hårda saker så går de inte sönder. Sin dator eller mobiltelefon till exempel. Eller glas. Det skramlar heller inte så mycket när man tappar bestick eller annat som kan skramla. Och när man tappar små saker, som nålar, så stannar de där de landar och studsar inte iväg all världens väg så att man inte hittar dem förrän det säger slurp i dammsugaren. Vidare är det inte så kallt för fossingarna. Och man kan trippa så tyst så tyst och halvt skrämma ihjälp någon som inte hör att man kommer tassandes.

Mitt störta problem är nog egentligen att man inte kan skjuta bak köksstolen utan måste lyfta den för att den inte ska fastna i mattan och välta och kanske orsaka att man slår sig. Dessutom ser det lite dumt ut när det blir märken efter att det har stått något på golvet. Men jag antar att det går att leva med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar