torsdag 9 oktober 2014

En vanlig arbetsdag på NASA

Johan gästbloggar

Det har tydligen efterfrågats inlägg om hur mina arbetsdagar på NASA ser ut, så då får jag väl skriva ett sånt. Liten brasklapp: Livet på NASA är kanske inte riktigt så glamouröst som man inbillar sig. Eftersom jag är osäker på NASA:s fotoregler tar jag det säkra före det osäkra och avstår från att lägga upp bilder i detta inlägg.

Klockan ringer 06:25 varje morgon. Efter dusch och frukost brukar jag gå hemifrån 07:20. Jag tar först tunnelbanans röda linje från Silver Spring till Fort Totten (5 minuter). Där byter jag till gröna eller gula linjen till Greenbelt (12 minuter). Om allt klaffar någorlunda är jag då framme vid busshållplatsen några minuter innan 08:00. Buss 15X, expressbussen till NASA, går var 40:e minut under några timmar på morgonen och några timmar på eftermiddagen, så de gånger som tunnelbanan inte klaffar får jag sitta en bra stund i Greenbelt och vänta. Klockan 08:00 går så alltså 15X (ibland går den dock upp till 20 minuter senare, förseningar verkar vara minst lika vanliga som hemma, men mer oförutsägbara eftersom det inte finns digitala hållplatsskyltar – första veckan var bussen hem alltid 10 minuter sen, så jag utgick sen ifrån att den alltid var det, och missade bussen veckan efter). Efter 20 minuter är den framme vid NASA Visitors Center (efter ett stopp vid NASA main gate), som ligger 200 meters promenad från Byggnad 34, där jag jobbar. Precis efter busshållplatsen får man passera en vaktkur, där ID kollas på samtliga som passerar. Resan från dörr till dörr tar alltså drygt en timme om allt klaffar. På sikt kanske vi skaffar bil, så kan jag få ner restiden till 20 minuter vid bra trafikförhållanden. Å andra sidan är det länge sedan som jag plöjt Robert Jordan så fort som nu (3,3 böcker kvar).

Framme vid mitt skrivbord i cube farm (alltså ett stort kontorslandskap med cubicles) sätter jag igång min privata laptop, eftersom jag fortfarande inte har tillgång till den workstation som står och puttrar under skrivbordet. Det jobbas tydligen fortfarande på att installera de program som jag bad att få installerade förra veckan. Eftersom jag inte är amerikansk medborgare kan jag inte få administratörsbehörigheter på NASA-utrustning, och därför måste IT-personal installera alla program åt mig - även om det för min jobblaptop ibland inneburit att jag sköter installationen, och så får någon IT-person skriva sitt lösenord en eller ett par gånger.

Måndagar och fredagar kl 10 är det gemensam kaffepaus i andra änden av byggnaden, så då brukar jag vara där för att träffa lite folk och få te. Tyvärr har vi ingen allmän kaffe/te-maskin tillgänglig förutom vid den här kafferasten, så jag har tagit med en vattenkokare till skrivbordet som jag använder när koffeinsuget blir stort. Vid de här kafferasterna har jag träffat en av mina chefer, Anne, som bott i Danmark i halvfjerdserne (70-talet, alltså) och studerat tillsammans med min gamle kollega Uffe. Hon pratar därför flytande danska, det var roligt att dra fram min danska från gömmorna!

Bortsett från Gilles, en annan postdoc som också sitter i cube farm, så sitter kollegorna i min grupp i riktiga kontor en trappa upp. Gilles och jag ska troligen få flytta upp dit i slutet av året. Förhoppningsvis blir det mer interaktion med de andra gruppmedlemmarna då – de är trevliga allihopa, men nu träffar jag dem inte så ofta. Vi har i alla fall gruppmöte varannan vecka, något som jag uppskattar! Just nu jobbar jag med lite olika projekt som jag har kvar från Köpenhamn och Onsala, och skriver proposaler till APEX-teleskopet (deadline på onsdag). När min stationära dator kommit igång är tanken att jag ska börja jobba med kemiska modeller, något som jag aldrig gjort förut - det blir nog intressant och en utmaning. Om ni vill ha detaljer om exakt vad jag jobbar med får ni lämna en kommentar med era funderingar, så kanske det blir fler inlägg. Vi i gruppen arbetar i alla fall på olika sätt med kemiska föreningar i stjärnbildningsområden och kometer – både observationer och avancerade modeller.

För lunch finns det lite olika alternativ. Oftast har jag med mig mat hemifrån som jag värmer i mikro. Tyvärr har köket ingen egentlig utrustning, så bestick har jag fått ta med hemifrån (men det finns plastbestick...). I vår byggnad finns en liten kantin som har soppa för drygt 2 dollar (billigt!) samt smörgåsar, sallader, kaffe och te för överpriser. 10-15 minuters promenad bort finns en vettig kantin som har diverse varm mat som kostar per vikt. Det finns lånecyklar på området, men det är inte så gott om dem, så har man tur kan man cykla ena vägen eller båda vägarna. Cyklarna är av märket Rugged, har helgjutna gummidäck, ingen kedja, inga växlar – tanken är att de ska vara underhållsfria. Tyvärr är de ganska långsamma och gummidäcken ger dålig stötdämpning, och det är lite oklart om man ska köra dem på bilvägen eller gångbanan. De flesta som cyklar tar gångbanan, där är man mindre i vägen. Det märks att de flesta kör bil vart de än ska.

När arbetsdagen är slut framåt 16-17-tiden tar jag en 15X tillbaka till Greenbelt, och är hemma ungefär 50 minuter efter att jag lämnat kontoret.

2 kommentarer:

  1. Verkar vara som på de flesta arbetsplatser. Speciellt det där med IT-(o)organisationen :/

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för gästposten Dr. Lindberg! (Jag har hört att det är viktigt med doktorstitlar i U.S.A.. Stämmer det?)

    SvaraRadera