onsdag 22 oktober 2014

Blod och sprit

Jag får inte lämna blod här, för jag är från Sverige.
"If you spent a total time that adds up to five or more years in Europe since Jan. 1, 1980, you cannot donate blood."

Källa: http://www.centralbloodbank.org/donate-blood/eligibility/travel-history
Det verkar ha att göra med galna ko-sjukan, kanske. Det känns skumt, jag har ju fått lämna i Sverige sen jag var 19. Nu har jag i alla fall erbjudit mig här och det viktigaste är ju ändå patientsäkerheten. Näst viktigast är att man erbjuder sig, och lämnar ifall det bedöms att man är lämplig. I alla fall om man som jag vill att det ska finnas blod om man själv eller någon närstående behöver någon gång. Och det har jag ju som sagt också gjort nu.

Här får man för övrigt lämna redan som 17-åring, 16 i vissa delstater. Men man får inte köpa alkohol förrän man är 21.

Alkohollagarna här är förresten ett virrvarrr. Förutom att man måste vara 21 för att få köpa. De är glasklart. Gäller i alla delstater, i butik så väl som på pub och restaurang, och oavsett alkoholhalt. Men vem som får sälja vad var och hur skiljer sig mellan olika delstater och olika grevskap, county. Här i Montgomery county där vi bor säljs sprit enbart av grevskapsägda butiker. Öl och vin säljs i butiker som har inget eller mycket begränsat utbud av andra varor, och ingen alkohol säljs i mataffären.

Undrar om man får öppna en butik som har icke förtärbara varor utöver alkoholen? Till exempel en kombinerad kläd- och vinbutik. Eller juveler och champagne, det skulle kanske bli en hit. Det är i alla fall inga problem att ha rea eller mängdrabatt på alkohol och många öl säljs enbart i sexpack.

Vi har inte många hundra meter in till D.C. som inte bara är ett annat grevskap utan också en annan delstat. Där får man sälja öl och vin i matbutiken. Vidare finns det ett antal grevskap som inte tillåter försäljning på söndag och andra som helt förbjudit alkholförsäljning. Inga av den senare sorten finns dock i närheten av oss.

Sen kommer reglering av vilka tider butiker och pubar får servera alkohol och hur gammal man måste vara för att arbeta med alkholförsäljning, distribution eller som bartender. Oftast är öppettiderna generösa för en som är van vid svenska förhållanden. Jag måste ändå säga att jag saknar systembolagets service. Och ibland deras utbud. Men det finns riktigt bra öl som produceras här i Maryland men mer om det en annan dag.

2 kommentarer:

  1. Grevskap? Här finns varken grevar eller baroner :D
    Och D.C. är varken county eller stat, utan typ nåt annat. Ett distrikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh ursäkta, jag surfat för mycket jobbannonssajter för där listas D.C. nämligen tillsammans med de andra staterna.

      Radera