måndag 8 september 2014

Söka arbetstillstånd

Jag håller precis på att bygga en ansökan om arbetstillstånd. Det inkluderar ett formulär, ett brev, kopior av ca 10 olika dokument, två passfoton och en avgift på $380. Brevet är helt standarliserat. Det finns mallar där man man bara ändrar [name of husband/wife] och [J-1 holder's workplace] och liknande. Smidigt. Och avgiften betalar ju tillbaka sig så snart jag börjat arbeta.

Så i brevet skriver jag bland annat att mina eventuella inkomster bara ska användas av mig och "for cultural or recreational activities". Det lät som en tillräckligt allmän förklaring. Och eftersom det är tråkigt att göra det själv måste jag nog bjuda med mig min man. Yay! Byråkrati!

Sen måste jag vänta tills de är klara innan jag kan ansöka om Social Security Number (SSN, amerikanskt personnummer). Handläggningen kan ta upp till 4 månader, men vissa får det inom en. Jag hoppas att jag har ett jobb att börja på efter nyår. Jag hoppas att jag fått min examen då också, men inga har kommit tentaresultat än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar