torsdag 18 september 2014

Hemma på vår gata i stan

Idag tänkte jag bjuda på några bilder på huset vi bor i, eftersom det kanske dröjer innan ni har möjlighet att se det i verkligheten. Lägenheten lovar jag att visa en annan dag, när vi fått upp lite gardiner och sånt.

Vi börjar längst upp längst in. Där ligger vår lägenhet. Jag vet att jag har sagt att det är på 18e våningen, men det är lite en sanning med modifikation. Häromdagen insåg jag nämligen att det inte finns någon våning tretton! Dessutom är det ett suterränghus, och entrén på ena sidan är på våning ett, men på andra sidan är entréplan våning tre, och det är åt det hållet vi har våra fönster.

Här är dörren till vår lägenhet. Den ligger längst bort i korridoren. Här nedan ser ni hela korridoren och hallen med hissarna. Vid hissarna ligger även soprum och tvättstuga, soprummet åt vårt håll och tvättstugan åt det andra.



Det finns fyra hissar så man behöver sällan vänta särskilt länge. I hissen sitter ett månadsschema över aktiviteterna för de boende. Bland de återkommande aktiviteterna finns yoga, zumba, möten för folk som vill jogga eller promenera, något slags sammankomster för folk med hund och så spelkväll respektive handarbeteskväll en gång i månaden. Vi är lite nyfikna på om spelkvällen är typ biljard, poker, schack eller ungefär sådana sällskapsspel vi brukar spela.




Väl nere på tredje våningen ser entrén ut så här. Det är entrén som vi använder mest. Från den kommer man närmaste vägen till metron, mataffären och de flesta restauranger och affärer.

På bilden här nedanför kan ni ana entrén mellan träden. Den är tagen från halvvägs till mataffären. Jag har ritat in var våra fönster är. Vi har några fönster på kortsidan också. Och, ja, det var rätt fint väder igår när jag tog bilderna.

Så om vi går in igen och åker ner till den andra entrén så finner vi vår front desk och en liten lounge med fåtöljer, en kaffemaskin och gratis wifi. Här har jag spenderat en hel del tid nu innan vi fått ordning på kaffekokare och wifi i lägenheten. Kaffekokaren kom idag och wifi kommer de förhoppningsvis med i morgon, så då kanske det blir lite mindre tid här nere.


De som jobbar här är i alla fall väldigt trevliga och hjälpsamma. Det är hit man går när man ska hämta sin post och eventuella paket som har kommit. Man får ett mail om man har paket + att det syns på en skärm vid postfacken. På den här våningen finns också ett litet gym.


Det finns ett lite större gym i byggnaden intill, men det här räcker för det mesta. Det brukar inte vara så mycket folk heller. Nu har jag inga ursäkter: inget jobb, gym i samma hus som jag bor som är öppet 24-7. Det är bara att se till att gå dit.

Så här ser det alltså ut i huset där vi bor.

2 kommentarer: