onsdag 10 september 2014

Inte som hemma

Vår lägenhet har två, för mig, ovana inslag: gasspis och heltäckningsmatta.

Jag har idag lagat mat på gasspisen för första gången. Jag var sjukt nervös att plasthandtagen på kastrullen skulle smälta, men i övrigt gick det bra. Jag måste vänja mig vid att det inte finns någon eftervärme, utan att man då får slå på lite på liten effekt. Annars känns det toppen! Jag förstår varför folk som sätter in nya, fancy, kök väljer gasspis. Mycket lättare att komma ihåg att stänga av också när det både surrar och syns på plattan om den är på.

Vidare till heltäckningsmattan. Jag var till och börja med mycket skeptisk. Framför allt på ett ställe där man går in med skor. Det är ju inte obligatoriskt men många här gör det Men jag börjar inse fördelarna. T.ex. om man inte har några möbler är det mycket trevligare att sitta på golvet. Idag när jag skulle skruva ihop IKEA-möblerna insåg jag att då är det också en stor fördel med heltäckningsmatta (se figur). Vidare när möblerna är på plats behövs inga möbeltassar! Nu ska vi bara får tag på en dammsugare som är stabil nog.


Vårt lägenhetshus har dessutom en front desk som är bemannad dygnet runt. Det innebär att det är en entré till hela huset med flera hundra lägenheter och där finns som en liten reception. Hen (det är givetvis inte samma person hela tiden) som sitter där kan hjälpa till med lite av varje. En smart grej är att hen kan ta emot paket som levereras när du inte är hemma. Aldrig mer behöva gå tidigare för att passa in när en leverans kanske kommer och sen ändå få åka till ett utlämningsställe. Så galet smart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar