söndag 21 september 2014

Rodeo!

Igår var vi på Rodeo! Det liknade inget jag sett innan, och jag gjorde så klart mitt bästa för att fånga det på bild och film för er.



Över hela arenan låg en svag doft av häst och friterat. Stämningen var på topp! Ljudnivån likaså och ibland var det lite svårt för ett otränat öra att höra exakt vad speakern sa på sin ganska breda södern-amerikanska. Det kan också bero på att jag, helt ärligt, knappt visste vad rodeo var för något innan det här. Det var Johans kollega som tagit initiativet och jag är glad att vi hängde på!

Först reds det med flaggor, bland annat den amerikanska, och så sjöngs nationalsången. Sen började det. Det var sju olika grenar, alla med sina regler och egenheter. Vi var kloka nog att investera i ett program (inte så stor investering) där alla grenarna fanns presenterade. De var bare back riding (barbackaridning på en häst som försöker kasta av dig), bull dogging (rid efter en kalv, kasta dig ner från hästen över den och vält den), tie-down roping (kasta lasso efter en kalv och fånga den), barrel racing (rid fortast möjligt runt tunnor utan att välta dem), steer undecorating (plocka av en sak som sitter på en kalvs rygg) och sist men inte minst bull riding (japp, rida på en tjur, precis som det låter). De hade även barn som fick rida på får, barbackaridning. Det såg hejdlöst roligt ut. Barn är till för att man ska skratta åt dem, eller hur?

Rodeo är en unisex-sport och här till vänster ser ni en slags stafett där de rider (det går riktigt fort) runt manegen, ett varv var. Bilden är tagen precis efter ett byte och de här lagen fanns båda könen representerade. Både cowboys och cowgirls alltså.

Det är riktigt imponerade att se deras skicklighet. Till och med jag som ägnat minimalt tid i ett stall fattar att detta är inget man lär sig på en kafferast.

Just den här rodeon, Bill Pickett Rodeo, grundades av en kille som heter Lu Vason eftersom han var less på att afroamerikaners del av Västerns utveckling konstant ignorerades. Istället för att sitta hemma och vara sur startade han Bill Pickett Rodeo, namngiven efter en framstående afroamerikansk cowboy. Nu, efter 30 år i branschen, anses den vara en av de bästa rodeo-showerna och de turnerar runt i hela USA.

Jag har tagit några korta videosnuttar också. Jag ber om ursäkt för den dåliga upplösningen – det är vad jag kan få till med min lilla digitala kompaktkamera. Hoppas att ni ändå kan få en uppfattning.


Här kan ni se när de rider med flaggorna precis i inledningen.


Här syns en cowboy som lyckas riktigt bra med barbacka-ridning. Målet är att hålla sig kvar i åtta sekunder.

Slutligen en videosnutt på stafetten.














Allt som allt en helt igenom o-hipster tillställning – och jätterolig!

1 kommentar:

  1. Verkar riktigt kul! Hoppas vi kan pricka in något till våren :)

    SvaraRadera