fredag 5 september 2014

Äta ute

Det blir rätt mycket äta ute nu när vi bor på hotell. Ja, två gånger om dan, alltså. Silver Spring har massor av restauranger, så det är bra. Många kedjor förstås, men det mesta är nytt för oss. Jag börjar dock längta till ett eget kök. Två goda anledningar att störa sig på utematen:


1. Det finns inte bubbelvatten.
Oftast finns det en drickabar där man själv tar sin läsk. Ibland finns kranvatten eller flaskvatten. Jag har inte hittat någon som serverar kolsyrat vatten än. Och som ni kanske vet: Jag älskar bubbelvatten! Kranvattnet smakar dessutom som en kallsup ur en simbassäng. Som Johan sa: Jag förstår varför folk får för sig att myndigheterna förgiftar kranvattnet, när det smakar så här. Jag förstår också varför folk dricker så mycket läsk!

Men igår var vi på ett thai-ställe och de hade asgott vatten! Det smakade alltså ingenting, som vatten ska göra. Vi var tvungna att fråga om det var flaskvatten eller vad de hade gjort med det. Ett filter visade det sig. Så nu är vi på jakt efter ett kolfilter som tar bort kloret. Dricksvatten till mig!


2. Kalorier står utskrivet på meny.
I alla fall på alla ställen som är kedjor. Thaistället hade det inte (ytterligare ett plus till dem), men nästan alla har det. Jag tycker det förtar en del av matglädjen. Jag är tacksam att jag inte har någon större ätstörningsproblematik i bagaget, för triggerrisken är hög.

Men förutom dessa små klagomål så är det toppen. Jag sitter just nu och funderar på vad jag ska äta till lunch. De senaste dagarna har vi hunnit igenom, förutom Thaistället igår då, klassisk dinner, irländsk pub, sushi, texmex och skaldjur. Och så var jag på Starbucks i går – yummie! Ikväll blir det nog tapas. Så det finns att välja på. Kanske en burgare eller nått till lunch då?


Uppdatering: Ok, så jag hittade en smarrig veg-burgare till lunch på ett ställe som erbjöd kolsyrat vatten! Så jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen. De hade för övrigt den mest hypeade dricka-automaten jag sett. En pekskärm med ca 20 olika sorter, klickade man så fick man ytterligare alternativ på olika smaker av samma dryck. Kolsyrat vatten fanns i naturell och med citrus. Det här är verkligen inget mineralvattenland.

2 kommentarer:

  1. När jag bodde i USA köpte jag en tillbringare med filter, Brita har jag för mig att märket hette, i mataffären. Mvh "Kim"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fungerade det bra, tyckte du? Johan hade något liknande när han bodde i Spanien men var inte överväldigad av resultatet. Men det kan ju finnas olika märken som är olika bra.

      Radera