fredag 12 september 2014

Mataffär

Vår närmaste mataffär ligger bara ett par hundra meter bort. Den är bra också. Jag saknar lite att ha alla de där bra-att-ha-sakerna som inte är mat som de har på ICA Maxi, men kanske mest för att jag inte vet vart jag ska gå.

Det finns ett stort utbud av frukt och grönsaker, bemannad fiskdisk och det mesta annat man kan tänka sig. Jarlsbergost också. Så snart vårt osthyvel kommer med posten ska vi nog ha sån. Och de har självscanning! Och så får man en $0.10-bonus per kasse om man har med sig egna, återbrukbara.

Men självklart finns det också en massa skojiga saker som jag inte är van vid. T.ex. är deras förbutiks-café en Starbucks. Och flera av kundvagnarna har mugghållare så man kan sippa på sitt kaffe medan man handlar. Bland varorna finns också många, för mig, nya saker. Här är ett urval från bakavdelningen:



Nu inser jag varför det i amerikanska recept är så extremt vanligt att använda färdig glasyr på sina kakor. Jag hittade också något väldigt vanligt men väldigt oväntat – matjessill!


De första gångerna jag skulle handla där höll jag på att bli helt överinformerad. Förutom att jag inte hittade i butiken så är alla märken är nya och jag försökte läsa på alla förpackningar så att jag inte skulle komma hem med helt fel grejer. Vidare så plingar självscanningsdosan med erbjudanden titt som tätt. Och så försöka hålla koll på priser och måtteneheter utöver det.

Men nu, efter några rundor, känns det bättre och jag tycker det är kul att botanisera bland varorna. Och, ja, de har ett mörkrostat kaffe med rättvisemärkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar