torsdag 25 september 2014

Åååå-åka pendeltåg!

... eller buss och metro i alla fall. Det finns pendeltåg här men de har vi inte haft anledning att prova än. Däremot har vi provat andra delar av kollektivtrafiken. Vi har bosatt oss nära en metrostation eftersom vi inte vill vara beroende av att ha bil. Nära metron ligger också en stor busstation.

På metro-kartan här till höger ser ni att vi bor längs röda linjen. Bethesda som jag besökte i går ligger inte så långt bort, men i andra änden på röda linjen. Så skulle jag ha åkt metro dit hade det varit utan byten, men tagit dubbel så lång tid som med bussen eftersom jag varit tvungen att åka via centrala D.C. Bussen är också utan byten.

Bussen kostar alltid $1.75. På metron betalar man olika beroende på hur långt man åker. Vi använder ett så kallat Smart Card. Man laddar pengar på det och sen blippar det när man går in och ut genom spärrarna och så drar den rätt belopp – högre i rusningstrafik. Det finns stora tabeller vid varje station hur mycket det kostar att åka till olika ställen.





Metron här är fräsch men det märks att det inte är överdrivet prioriterad i samhällsbygget. T.ex. är rulltrapporna till och från plattformarna jättelångsamma, på alla stationer. Många av stationerna inne i stan ser nästan exakt likadana ut med grå betongplattor i ett valv ovanför spåren och perrongen. Man önskar kanske att de inspirerats lite av Moskva där. Säga vad man vill om kommunisterna men de är bra på storslagenhet – både monumenten och metrostationerna är pampigare.


På metron får man ha med sig cykeln så länge man går på i någon av ändarna på vagnen och inte mitt på. Jag vet inte om det kostar extra – jag har ingen cykel här. På bussarna finns en sån här anordning. Jag antar att det betyder att man kan ta med sig cykeln i mån av plats. Men det är inte heller något jag har undersökt.


Både på bussarna och metron finns så klart säten som i första hand är för rörelsehindrade och äldre, precis som i Sverige. Enda skillnaden är att de här inte bara informerar om det utan även hänvisar till lagen. Så här står det "PRIORITY SEATING Federal Law Requires that These Seats Be Available to Persons with Disabilities and to Seniors". Okej.


På det stora hela tycker jag att det fungerar ganska bra med kollektivtrafiken här, speciellt med tanke på att det är flera olika delstater, countyn och administrativa områden som delar på det. Och det är skönt att slippa köra bil inne i DC – vi provade det en gång och det räcker.

2 kommentarer:

  1. Apropå storslagna stationer, så kom jag att tänka på centralstationen(?) i Washington D.C.. Jag vill minnas att i alla fall den stora hallen där var hyffsat storslagen. Nu är det dock över 17 år sedan jag var där, så jag kan minnas fel. Du/Ni kan väl titta in om ni har vägarna förbi och se om jag minns rätt eller fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du minns helt rätt. Den är väldigt tjusig. Men nere på själva metrostationen är det lika tråkig som alla de andra.

      Radera