måndag 15 september 2014

Boknörderi

Idag var vi nere i D.C. för att besöka banken och efter det passade vi på att ta en sväng i Georgetown – D.C.s shoppingkvarter. Där hittade vi mysigaste lilla bokhandeln.


Okej, jag erkänner den är lite hipster men samtidigt, åh, så charmigt att slippa Mankell och Läckberg framhävda som om de vore Guds gåva till läsarna. Visst, deckarna har sin charm men ibland är det fint att få något annat. Hyllorna hade skyltar som "Litteraturkritik" och "Europeisk historia". Den var i två våningar och hade även en en del poesi, drama och skönlitteratur. En skön blandning av nyutgivna klassiker och helt nyskrivet. Den kändes helt enkelt som en riktig boknördsbokhandel.


Vi lyckades klara oss därifrån med två böcker och ett löfte till och själva att få komma tillbaka. Vi köpte Mendelsund What we see when we read och Green Looking for Alaska. Dessutom köpte jag Highfield The science of Harry Potter – how magic really works när vi var på museet i lördags.


Det blir många fina lässtuder – för mig här hemma på uteplatsen och för Johan på metron till och från jobbet. Någon av er som läst någon av de här böckerna? Eller har ni något annat spännande på gång på bokfronten? Jag är så himla glad att jag har fått lästid och läsork igen (för något annat än kurslitteratur)!

2 kommentarer:

  1. Ja vilket inspirerande ställe. Jag minns från vår resa till Dallas att vi besökte en sådan bokhandel som också var kombinerad med café. Inte så dumt! Härligt läsning!
    Kramar från Solan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här fanns tyvärr inget café men i gengäld var det väldigt lugnt och skönt där inne. Och så spelades modern orgelmusik i högtalarna – det förstärkte hipsterkänslan.

      Radera