onsdag 3 september 2014

Första dagen på NASA

Gästpost från Johan: 

Det är mycket som händer just nu – nytt jobb, leta lägenhet, väldigt varmt, jetlag, så det är lite svårt att tänka... men jag ska försöka sammanfatta min första dag på NASA Goddard Space Flight Center, som var igår.

Jag åkte kollektivt dit och det var ganska lätt att se att jag var på rätt buss från Greenbelt – alla andra hade NASA-brickor och/eller andra NASA-grejer (tröjor, nyckelband, osv). Vid entrén blev jag fotad och fick svara på frågor om mitt utseende, så som längd, hårfärg, vikt och ögonfärg, för det syns ju inte på fotot. Sen fick jag en NASA-badge (ID-bricka) - woho! Enligt federal lag är det förbjudet att ta foton på den, så jag kan tyvärr inte lägga upp en bild här... ni kan få se om ni hälsar på.

Jag träffade sedan Brenda som är ansvarig för NASA:s postdoc-program på Goddard. Hon körde runt mig i sin bil på området – som är ganska stort – och berättade om de olika byggnaderna och anläggningarna vi körde förbi (fotbollsplanen, biblioteket, mission control för Hubble-teleskopet, banken, vårdcentralen, renrummen, osv). Det jobbar ungefär 10 000 personer på hela Goddard, så det är som ett eget litet samhälle.

Efter en trevlig rundtur körde vi till byggnad 34, där jag kommer att tillbringa större delen av min tid. Efter lite briefing om reseräkningar och andra praktikaliteter fick jag träffa mina nya kollegor. Min nye chef, Steve Charnley, är en trevlig skotte som är väldigt schysst och avslappnad. De andra kollegorna verkade också väldigt trevliga. De kommer i huvudsak från USA, Storbritannien och Frankrike. Jag fick en tillfällig dator samt en skrivbordsplats i "Cube Farm" – ett stort kontorslandskap för de som ännu inte levlat upp till ett riktigt kontor. Troligen blir jag där åtminstone till december.

Vi åt lunch på ett sushi-ställe precis utanför grindarna, och sedan fick jag skjuts till banken inne på NASA där jag försökte skaffa ett bankkonto. Tyvärr var det inte möjligt om jag inte har en fast adress – trots att Steve erbjöd sig att jag kunde "bo" hos honom. Sen fick jag skjuts till metro-stationen Greenbelt, och blev avsläppt vid "Kiss and Ride" – det vill säga av- och påstigningszon (namnet kommer av ordet för pendelparkering, "Park and Ride").

Många intryck under bara några timmar, det ska bli kul att komma igång att jobba på NASA!

3 kommentarer:

  1. NASA-badge – inte illa :)
    Men Kiss and Fly har vi här på Sola/Stavanger lufthamn ;)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du hamnat på NASA! Du siktar högt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är roligt att ha fått den här möjligheten!

      Radera