lördag 7 mars 2015

Vem är du, vem är jag?

Att marknadsföra sig själv och stå ut från andra sökande, det har vi prata om idag. Steg ett är att veta vad man gillar att göra och vad man är bra på. Därför gjorde vi en övning med att fylla i diagrammet till höger. Framför allt fokuserade vi på "hårda egenskaper", alltså vad, snarare än "mjuka egenskaper" som beskriver hur.

Uppe-höger är sådant vi gillar och är bra på – försök hitta ett jobb med många av de här elementen! Nere-höger är sådan vi är bra på men ogillar – tydligen är det många som blir befordrade här vilket tråkar ut oss, så arbetsgivare kan definitivt ha nytta av att hålla koll på sina medarbetares "fyrkant". Nere-vänster är sådant vi definitivt ska hålla oss borta ifrån eftersom vi tycker det är både tråkigt och vi är dåliga på det (tänk barnskötsel i mitt fall). Uppe-vänster är sånt som vi gillar men är dåliga på, men det kan också sådan vi behöver lära oss för att komma vidare, därav tudelningen.

Sen pratade vi lite om att det kan vara bra att göra olika personlighetstest, som det här, för att lära sig mer om sig själv och på så sätt veta vilka styrkor man kan marknadsföra och vilka områden man bör undvika. Själv blev jag en ESTJ – the executive.

Bokstäverna ska tolkas så här:

  • Introversion (I) or Extraversion (E)
  • Intuition (N) or Sensing (S)
  • Thinking (T) or Feeling (F)
  • Judging (J) or Perceiving (P)

och här finns alla personlighetstyperna.

Typisk är att man är målmedveten, envis (strong-willed), pålitlig och gillar ordning och organisation. Tyvärr är man också envis (stubborn) och oflexibel, dömande, har svårt att uttrycka känslor och värdesätter social status. Jag känner ganska bra igen mig i det här, även om jag kanske är mer nöjd med mina positiva sidor än vad jag tycker de negativa är dåliga. Det är nog också en del i min personlighet. Jag är supernyfiken på att få veta vilka personligheter ni testade fram och hur ni tycker det stämmer. Dela gärna med er i kommentarerna!

Min första tanke när jag såg att det stod konservativ och dömande så tänkte jag på sådana där politiskt konservativa som tycker äktenskapet ska vara mellan en man och en kvinna, att man får skylla sig själv om man inte har råd att leva på sin pension eller att svenskar inte kan vara muslimer. Men sen insåg jag att jag är ju rätt dömande mot de som har just precis de där konservativa åsikterna och jag tycker det är viktigt att ens moral är logisk och att man följer den. Så på så sätt kan man se mig som konservativ.

På mötet idag fick jag dessutom pratat med en tjej som jobbar med data analys, något jag har funderat på om jag ska ge mig in i – reglertekniker verkar nämligen allt för få behöva här. Det verkar lovande, så att skriva en "data analyst"-resumé och leta upp några sådana jobb att söka kan definitivt vara ett nästa steg. Data analys = ordning. Me like!

6 kommentarer:

  1. Jag är (mest) INTJ. Men det är ju glidande skalor det här, en människa är väl lite för komplex för att kunna mappas in helt och hållet i en kategori av 16...

    Jag tyckte det här var träffsäkert: "INTJs are simultaneously the most starry-eyed idealists and the bitterest of cynics [...] INTJ types tend to believe that with effort, intelligence and consideration, nothing is impossible, while at the same time they believe that people are too lazy, short-sighted or self-serving to actually achieve those fantastic results."

    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är detta inte hela sanningen om en person, men det kan vara ett av många verktyg för att känna sig själv lite bättre. Jag fick tydligt E--J och lite svagare -ST-. Det låter ändå på det citatet som att testet inte var helt tokigt.

      Radera
  2. Nu har jag gjort testet två gånger och fått samma resultat dvs ESTJ-A dvs Executive. Det förvånade mig så nu har jag fått något att fundera över!
    Kram S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Du kanske ligger nära någon annan typ också? Johan var inte heller helt övertygad av sitt resultat utan vill ta det igen när han har tid. kramar

      Radera
  3. ESFJ, vilket ju inte stämmer alls. Å andra sidan var jag inte särskilt stark i några av kategorierna. Ska göra om detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stod också att om man var under 5% på någon kategori kunde man kolla på intilliggande grupper. Människor är ju generellt mer ett spektrum än 16 kategorier, som Erik påpekade här ovan. Tack för att du delar!

      Radera