måndag 16 mars 2015

Göra filmjölk?

Första kaffet sedan magsjukan – så gott! Om jag ska se det positivt är det ju tur att jag inte har ett jobb när jag har varit så sjuk eftersom det här med sjukdagar inte riktigt har nått hit än.

Dessutom har jag ett försök på filmjölk på jäsning. Vi bad nämligen Matilda att ta med en del svenska matvaror till oss – Västerbottenost, Eiderns kaviar, Bilar och filmjölk. Innan flytten åt vi filmjölk ofta, Johan åt det till frukost nästan varje dag, och nu blev längtan för stor.

Ibland frågar folk här vad vi saknar från Sverige, "Swedish meetballs, eller?". Men köttbullar kan man ju lätt göra hemma, det är till och med det bästa. Men fil, det måste man köpa, trodde vi. Så sa Matilda att hennes släktin i Kanada brukade göra fil själv och det visade sig inte vara så svårt. I teorin i alla fall.  Jag har googlat och de flesta säger att det bara är att blanda uppkokt mjölk som fått svalna med lite fil (1-2 msk / liter mjölk) och sen får det stå "över natten". Just nu står min fil2B och väntar. Det har den gjort sen halv sju i går kväll. Än så länge är den inte färdig. Fortfarande lös och smakar mer uppvärmd mjölk än fil. Vi får se vad det blir.

Om det blir bra kan vi sedan spara lite av den och ympa på, så kan vi göra mer. Som en surdeg ungefär. (Jag har aldrig haft en surdeg så nu kan alla som har haft det få säga emot mig.)

3 kommentarer:

  1. Mormor gjorde filbunke på filbunkskultur+mjölk+grädde. Det var jättegott. Lycka till med filmjölksprojektet!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så filbunke är som fil, fast fetare? Man måste i alla fall ha tålamod att vänta på att det ska tjockna – lugn som en filbunke med andra ord!

      Radera
    2. Ja det godaste är grädden som ligger som ett skinn på filbunken.
      Själva filbunken är inte flytande utan kan skedasom du förstår vad jag menar.

      Radera