torsdag 26 mars 2015

Nätverka genom informella intervjuer

Det här med att bygga ett nätverk är rätt roligt när man väl kommer ut. Jag är precis hemkommen från en kvällsfika med David på Skanska USA, mitt tredje personliga möte med en intressant person i industrin och mitt femte nätverksevent den här veckan.

Jag inser mer och mer nyttan med ett bra nätverk och detta med att fråga folk om de har tid för kaffe är verkligen ett sätt som fungerar bra. I morgon ska jag bara möta folk via telefon och e-post. Här mina tre favoritartiklar för nätverksinspiration:

How to Get a Coffee Meeting With the Busiest Person in the World Oftast behöver man inte jobba riktigt så här hårt, men det är ändå en inspirerande artikel på hur man tar några steg extra för att få till mötet som man så gärna vill ha.

The ‘250 Coffees A Year’ Technique And The ‘Get Your Dream Job’ Technique

How to ask for an informal interview (and get a yes) <-- Hemlis: Jag har ett färdigformulerat brev som är byggt utifrån den här artikeln där jag ändrar vissa nyckeldata och sedan skickar till de jag är intresserad av att träffa.

När man väl har bokat där mötet kan det vara bra att förbereda sig lite. Jag brukar kolla på personens LinkedIn, vad de har för utbildning, vad de har jobbat med tidigare, nuvarande position och vad för projekt de jobbar med eller har för ansvarsområden om det framgår. Sen googlar jag dem lite allmänt för att se om jag hittar en twitter eller youtube-video från någon konferens eller liknande. Utifrån detta och allmän info om företaget sätter jag ihop 7-10 frågor på sådan som rör personens jobb specifikt och sånt som inte går att få veta genom hemsidan.

Jag har insett att det säger mycket om företagskulturen att fråga folk vad som är de gillar bäst med sitt jobb och vad som är den största utmaningen. Det är också väldigt enkelt att googla "questions informal interview", t.ex. här finns en lista med förslag på frågor.

Jag gillar att höra när folk berättar om sina jobb, och det underlättar så klart. Att folk hittills har varit otroligt trevliga och hjälpsamma gör att det dessutom känns meningsfullt. I morgon ska jag sätta mig och följa upp och skriva tack till de som tagit sig tid att träffa mig – kanske den viktigaste delen. Men först sova. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar