fredag 20 mars 2015

De 10 sämsta sakerna med att vara ofrivilligt arbetslös

Det är grått ute, grått i sinne. Dagen till ära presenteras därför – de 10 sämsta sakerna med att vara arbetslös jobbsökare!
  1. Otydliga jobbannonser. Hur ofta är det inte någon som söker en ingenjör men på krav-listan verkar det mest söka en sekreterare? När det överhuvudtaget inte framgår vad för projekt, och knappt vad syftet med tjänsten är – suck.

  2. Kassa sökfunktioner. Detta kan manifestera sig på så många sätt, men speciellt om man är ett stort företag som har många lediga tjänster. Oftast är de bara bristfälliga men ibland också direkt felaktiga. Om jag skriver in "Ort: Washington" så vill jag inte ha träffar på Washington state, tack.

  3. Företag som inte tydligt presenterar verksamheten för olika kontor. Igen, stora företag som gör många olika saker. Jag kanske är intresserad av en verksamhet men på den ORT jag är intresserad, finns den? Oftast omöjligt att veta. Ibland vet man inte ens på vilka orter företaget finns representerat.

  4. Svårkontaktade företag och rekryterare. Er information lämnar frågor, hur kan jag göra för att få svar? Jag är intresserad, hur kan jag berätta det för er?

  5. Jobbannonser utan kontaktperson. Igen, jag har frågor, vem ska jag kontakta? Men växeln måste väl också ha något att göra.

  6. Balansen mellan att vara intresserad och desperat. Svårt.

  7. Tristessen. Jag vill ju jobba som ingenjör och tycker helt enkelt att de "arbetsuppgifter" man har som jobbsökare är urtrista. Ok, nätverka afk är rätt kul men att läsa på om företag och skriva ansökningshandlingar – urk.

  8. Cheesy företagsbeskrivingar. Det är inte bra när man läser på lite närmare om ett företag som först verkat intressant och mest tycker de framstår som ytliga. Har ni ens läst era egna råd för hur man skriver personliga brev. Hur jobbar ni för jämställdhet? På vilket sätt märks det att hållbarhetsarbete är viktigt för er?

  9. Ensamma fikastunder. Ingen arbetsplats att gå till, inga arbetskamrater att hänga med. Det blir lite ensamt ibland för en extrovert som jag.

  10. Peppen. Orka vara peppig. Orka lägga energi på att låtsas att det är kul. Det är bara att göra. Allt det här att man inte bara kan säga arbetslös, utan måste säga att man är på marknaden och att man letar efter möjligheter. Vafan. Ett jobb letar jag efter för jag är arbetslös. Sluta skamma.

All pepp undanbedes. Låt mig bara få tycka att det är skit. Det är okej. Allt är inte roligt jämt. Det finns andra bra saker med mitt liv.

Till i morgon ska jag försöka knåpa ihop en lista med det bästa med att vara arbetslös. Eventuellt kommer den att bli lite lamare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar