söndag 22 mars 2015

Kvinnor som kodar

och dricker kaffe. Eller Cola. Programmering sker dock inte bara i Java. Kod-intresserade kvinnor träffas och kodar på sina respektive projekt och det finns alla möjligheter att diskutera och tipsa varandra.

Jag måste säga att jag mer och mer börjar uppskatta separatistiska forum. Den här xkcd-strippen sammanfattar det rätt bra.


Är man kass på grund av sitt kön är det svårt att göra något åt. Men det är ju sällan folk är kassa på något på grund av sitt kön. Oftast beror det främst på hur mycket man har övat och ibland kanske lite på fallenhet. När man kodar utgår sällan de andra tjejerna från att man är kass bara för att man är tjej och det blir mer avslappnat när risken för att man ska behöva hävda sig minskar.

Jag sitter här med mina försök att lära mig python. Jag har bestämt mig för att knata mig igenom codeacademy's kurs. Den är mycket bra, men något för grundläggande när man har kodat tidigare. Jag tycker att deras steg-för-steg-instruktioner tar bort lite av det jag gillar med kodningen – att filura ut en smart lösning. Samtidigt är den en bra introduktion där man får testa på de grundläggande funktionerna. De har även kurser i andra språk så det är dagens tips. Gratis är det också!

Har du förslag på något skojigt program jag kan bygga i Python så hojta till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar