onsdag 25 mars 2015

Nätverksvecka med app-tips

Jag har funderat på vad jag gör för fel med mitt jobbsökande. Inte på det där uppgivna "Vad gör jag för fel?!" utan instrumentellt "Det jag gör leder inte till jobb, vad behöver ändras?". Svaret jag har kommit fram till är nätverka och träffa folk. Här förmedlas jobb på det viset. Denna vecka har jag, förutom de vanliga kören, handarbetesgruppen och jobbsöksseminarium, också klämt in LeanIn cirkel-träff, kaffe/lunch med tre personer i industrin, en jobbmässa och två telefonmöten. *klappar mig själv på axeln och berömmer min initiativförmåga* Vart och ett av dessa möten ger sedan upphov till mail som ska skickas, kontakter som ska (upprätt-)hållas, företag och tjänster att kolla upp – allt detta är mycket bra! Alla jag har träffat hittills har inte bara varit väldigt trevliga utan också mycket hjälpsamma. Nu ska jag bara försöka orka också. Igår var jag tvungen att gå hem lite tidigare från kören för att jag var för trött för att hålla tonen. Men allt åkande gör också att jag får tid till stickning! Snart kanske sjalen jag började på i januari blir klar (ja, jag är fortfarande ganska långsam).

För att hålla ordning på allt jag ska göra, mail jag ska svara på o.s.v. använder jag att-göra-lista-appen any.do [Apple, Android]. Tidigare har jag använt deras mobilapp men just nu använder jag främst web-gränssnittet. Jag tycker de båda är bra men fyller för mig olika funktioner beroende på hur mina uppgifter ser ut.

Lätt att lägga in uppgifter och sortera antingen på kategori (hemma, jobbet, nöjen…) eller när det ska göras (idag, i morgon, på sikt, någon annan gång). Apropå svara på mail finns också ett gmail-plugin till any.do. Sa jag att den är gratis också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar