måndag 23 mars 2015

Mataffär – pros and cons

Det tog ett tag för mig att lära mig vår nya mataffär, och jag har ännu inte lyckats helt anpassa min matlagning till utbudet. Hur irriterad jag än är nu så vet jag att det finns saker som jag kommer sakna när jag flyttar hem. Så, det här med listor var ju kul – här kommer mera!

Sånt jag INTE kommer sakna när jag flyttar:

  • Vanliga fryspåsar i ungefär storleken 2-3 liter finns inte. Antingen är de en kvarts gallon (knappt en liter) eller en hel gallon (kappt 4 liter).
  • I princip all yoghurt är fettfri och det finns ingen fil. Vad är grejen med att ha fettfri översötad vaniljyoghurt med snickers-smul? Varför inte bara kosta på sig lite naturlig stabilisering också i kalorifesten? Jag vet, det är efterrätt. TUR att vi lyckats göra filmjölk själva nu!
  • Dåligt utbud av gryn, kli, kross och udda mjöl – jag saknar till exempel rågflingor.
  • Chipsen är förvånansvärt äckliga med tanke på hur mycket av det folk här äter. Men det kanske är som med sillen i Danmark – folk äter ändå och produktutveckling överflödig.
  • Amerikansk hamburgerdressing, någon?
  • Det känns som att allt är sötat – till och med kallskuret.


Bra grejer jag uppskattar:

  • Jos med mycket fruktkött och framför allt framgår det tydligt på förpackningen om det är inget, lite eller mycket fruktkött.
  • Bra utbud av mexikansk mat och texmex.
  • Relativt billiga färska örter på bunt istället för på sådan där löjlig kruka.
  • Nästan alltid bra-mogen avokado för $1/st!
  • Pilgrimsmussla tillhör standardutbudet i fiskdisken.
  • Mycket välsorterad rishylla och jag har gjort min första risotto.
  • Turkeybacon. Det kanske finns i Sverige också men det är superenkelt att få knaperstekt!

Givetvis saknar jag vissa svenska grejer som inte finns på IKEA och som inte får importeras som leverpastej och fläskkorv men de flesta svenska maträtter går ju att laga här med – köttbullar och kroppkakor till exempel. Och annat, som Eiderns kaviar och svampbuljong, har vi fått våra vänner och familj att ta med oss, så förhoppningsvis ska vi klara oss. Och jag förstår helt och fullt behovet av de ofta små och privatägda butikerna som säljer livsmedel som är vanliga i andra delar av världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar