söndag 30 november 2014

Ursprungsbefolkningar, traditionell dans och cultural appropriation

Vi besökte faktiskt ett museum igår! När vi kom hem slocknade jag på sängen och hann inte blogga. Det utmattande museet var Museum of the American Indians – ett museum om urbefolkningen i Mexiko, USA och Canada. Vi gjorde ungefär halva när sväronen var på besök, men då var det halloween-helgen och väldigt mycket folk. Igår var det mycket lugnare och vi kunde ta oss tid till resten av utställningen. Bilderna här är därför blandat från de båda besöken

Till att börja med visar jag en bild på den mycket ovanliga byggnaden som är museet. Först när jag såg den tyckte jag inte alls om den, men jag har börjat gilla den mer och mer. Den ser verkligen inte ut som något annat hus i stan.

De rekommenderar att man börjar på översta våningen där de har en introducerande film. Översta våningen har också enutställning om de olika befolkningarnas världsbild och kultur, samt en om kolonialiseringen med förhandlingar och krig med nybyggarna från Europa. Detta var ungefär vad vi orkade med förra gången.

Nästa våning, den vi främst besökte igår, hade en utställning om de olika befolkningarnas liv idag och hur de upprätthåller sina traditioner och sin identitet idag. Dessutom fanns en utställning med fantastiskt fint lergods från Centralamerikas och Karibiens ursprungsbefolkningar. De förklarade också vad de olika djuren som ofta fanns avbildade hade för betydelse.

Framför allt utställningen om befolkningarnas liv idag fick mig att tänka på cultural appropriation (CA), ett relativt nytt begrepp i Sverige (det finns inte ens något etablerat svenskt ord för det). Det handlar om att man plockar ut detaljer ur en kultur som inte är ens egen, så som en symbol eller ett klädeplagg, och använder den som en modedetalj eller kul grej utan att förstå helheten.

Det är ju främst vi vita som tenderar att göra så här och det är respektlöst mot de människor som tillhör den kulturen från början. Andra tycker att ingen kan äga en kultur och att CA bara är hittepå. Man kan förvisso inte äga en kultur men det handlar om respekt för andra människor sedvänjor. De här symbolerna betyder något för dessa människor. Och när jag ser utställningarna här på museet tänker jag på de gånger vi klätt ut oss till "indianer och vita" som en lek och håller det bredvid det faktum att de vita har utsatt, och fortfarande utsätter, ursprungsbefolkningarna för allehanda våld och förtryck. Hur de har kämpat för att få behålla sin kultur och sin identitet. Vi har mycket att lära. Ett besök här är en bra början.

I mitten av museet finns en stor öppen yta, som är öppen hela vägen upp till översta våningen. Det bästa jag kan jämföra det med är som Göteborgs stadsbibliotek hade innan ombyggnationen, fast helt annorlunda arkitektur i övrigt. Där hade de i alla fall uppträdanden med traditionell dans. Jag tog två korta videosnuttar för att visa er. Jag har en bit kvar innan jag kan kalla mig filmare men förhoppningsvis kan ni ändå få en uppfattning och musiken och dansen.

På museet betonar de att representanter för de olika folkgrupperna har varit med och tagit fram utställningarna. De har bestämt hur de vill porträtteras, något som sällan skett tidigare.

Man inser också att även om flera av de här folkgrupperna har vissa saker gemensamt, är de ändå distinkt olika kulturer. Detta finns också representerat i restaurangen där de serverar mat inspirerat av de olika kulturerna – rekommenderas! Även om man besöker Air & Space museum kan det vara värt att gå över gatan för lunch!

Jag rekommenderar ett besökt på de Amerikanska Indianernas Museum, det är verkligen lärorikt. Och som svensk kanske man någonstans kan dra en parallell till vår egen ursprungsbefolkning – samerna. Hur har Sverige behandlat dem? Hur har de det idag?

1 kommentar:

  1. Ja det var ett fantastiskt fint museum och jag gillar också byggnaden väldigt mycket. Den introducerande filmen får man bara inte missa och klokt att gå tillbaka. Det vill jag också göra!
    Kram

    SvaraRadera