fredag 28 november 2014

Middag med kalkon och politik

Igår var vi bjudna på Thanksgiving-knytis-middag till Jake (pajskäraren på bilden här). Vi var cirka 10 personer, alla utom jag och en partner till jobbar på NASA, men de var trevliga.

Givetvis glömde jag att ta bilder innan vi började äta, men så här såg det ut lite senare i alla fall.

Till efterrätt blev det pumpapaj, äpplepaj, pannkakor och frukt.


Som traditionen bjuder åt vi kalkon. Sötpotatisgratängen vi hade gjort smakade tydligen som den skulle, men jag måste nog säga att jag tyckte den var ganska äcklig. Kvalmig och söt. Sötpotatis gör sig nog bäst i efterrätter.

Pumpapajen var också uppskattad, och Heathers äpplepaj med russin var jättegod! Snygg dessutom, men givetvis lyckades jag inte få någon bild på det. Hon hade i alla fall gjort ett lock av i pajdeg utstansade stjärnor som låg strödda över.

Efter maten spelade vi lite sällskapsspel och vi misslyckades med att rädda världen i Pandemic hela tre gånger. Star Muchkin gick bättre – där är det åtminstone en som vinner varje gång.

På det hela taget var det en mycket trevlig kväll, även om jag nog inte är helt såld på de traditionella maträtterna. Tydligen ska man även ha alla sina skumma släktingar hos sig också, så hur mycket man gillar Thanksgiving är nog tätt sammankopplat med hur mycket man gillar sin familj. Vi lyckades i alla fall diskutera lite politik för att hålla stämningen på topp! Skulle USA vara bättre om de la mindre pengar på försvar? Borde USA dela upp sig i flera länder? Har Finland stereotypa könsroller? Allt detta avhandlades tillsammans lättsammare ämnen som Hur får man jobb i USA? och Vilka är de bästa SciFi- och fantasy-författarna?

Och "det var för lite mat så jag fick gå hem hungrig" sa ingen någonsin efter ett knytkalas.

4 kommentarer:

  1. Man ska kunna rulla hem från ett knytkalas. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Alltså, jag känner mig fortfarande lite småhungrig..." - ingen någonsin efter ett knytkalas.

      Radera
  2. För övrigt borde ni kunna kontra med en del udda mat vid jul, om ni är kvar då. T.ex. inlagd sill. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till jul åker vi till Chicago och hälsar på min surrogatmormor Carla. Tror inte vi kan ta med sill då vi flyger utan incheckat bagage.

      Radera