onsdag 19 november 2014

Att betala skatt

Det har rått stor förvirring över hur mycket skatt vi ska betala, i Sverige och i Danmark, och det har skett ett flertal betalningar och justeringar åt båda håll. Vi har också lagt pannan i djupa veck för att förstå hur mycket skatt vi ska betala här i USA.

Vanligtvis, hemma, förut tyckte jag att det var bra att betala skatt. Jag tyckte det var bra med relativt fri sjukvård, fri utbildning, välutbyggt kollektivtrafik och så vidare. Jag har ju fått hela min utbildning betalad av skattebetalarna. Det är mycket tveksamt om jag hade kunnat gå på en sån bra skola annars.

Så inser jag plötsligt hur jag känner mig extremt ogin mot det amerikanska samhället, jag vill bara att vi ska betala så lite så möjligt. Kanske hade jag en bild av att USA hade så låga skatter. Kanske också för att jag känner att vi inte får något för det: sjukvården betalas med sjukförsäkring och ur egen ficka, föräldrar här får betala om barnen ska få gå i en vettig skola och ingen skolmat får de heller, kollektivtrafiken är dyr, eftersatt och ineffektiv, det är dyrt att ha bil och vägarna är inte fantastiska.

Om man känner så här, kan jag förstå varför man tycker att skattesänkningar är rimligt. Samtidigt – en viss levnadsstandard kostar inte mindre för att den finansieras på ena eller andra sättet. Ska man ha sjukvård, skola, vägar, kollektivtrafik och allt annat vi anser oss behöva för att samhället ska fungera, så kostar det.

Frågan är: vart tar alla USA:s skattepengar vägen? Krig, till stor del.


Jag är inte säker på att jag tycker om vad det här landet gör med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar