torsdag 27 november 2014

Happy Thanksgiving!

Idag lagar vi våra bidrag till kvällens Thanksgivingmiddag. För att komma i stämning kör vi den här playlisten med Thanksgiving-musik som jag hittade på Spotify. Lite lagom cheesy. Jag insåg att jag inte hört någon Thanskgiving-musik alls, men det måste ju finnas – det är ju många amerikaners favorithögtid! Här är den:

Först har jag gjort en pumpapaj. Jag hade tänkt göra min pumpapuré från pumpa som man grillar i ugnen, men jag hittade ingen färsk pumpa i affären igår, så det fick bli från konserv. Jag gjorde i alla fall ett eget pajskal.

Kryddningen är det viktiga, det är ungefär som pepparkakskryddor med kanel, kardemumma, lite muskot och ingefära. Här finns allt "pumpa-spiced" – kakor, latte, doftljus – och det är i princip pepparkakskryddat.


Nu står sötpotatisen i ugnen för att bli en sötpotatisgratäng. Och söt ska den bli. Förutom sötpotatisen innehåller den strösocker (som jag eventuellt utesluter) och vanilj. Dessutom ska den toppas med marshmallows och corn flakes. Det är alltså inte en dessert utan servers till fågeln. Det ska bli intressant!


Happy Thanksgiving!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar