tisdag 25 november 2014

Mer körfunderingar

Repetitionerna för körens vinterkonsert är i full gång. Vi missar ju de sista repen innan konserten eftersom vi är i Japan då, men vi får helt enkelt se till att öva hemma. Och helt ärligt så är inte nivån högre än att det inte ska vara några problem. Alls. Eventuellt lär jag mig hela repertoaren utantill för att jag inte har något bättre för mig. Vår dirigent är duktig och förtjänar den uppmärksamheten.

Grejen med den här kören är att vi sjunger musik från många olika kulturer, och vi har även med ett svenskt stycke, Bereden väg på dalamelodin. Flera har sagt till mig att de tycker väldigt mycket om den (jag tror inte bara att det är för att vara artiga) även om en del har det lite klurigt med svenskan. Jag tycker dock att de lär sig fort och vår dirigent, Josh, uttalar bättre än många som bott i Sverige i flera år.

Jag tycker det är jätteroligt att sjunga, men jag behöver mer utmaning. Jag sitter därför och kollar in körer som kan vara passande, för att kunna provsjunga inför vårterminen. Men jag har insett att jag är rätt kräsen – en ambitiös kör, helst inte för stor, lagom ålder, som sjunger en blandad klassisk repertoar men gärna med tonvikt på 1900-talsmusik. Inte bara Bach eller Händel alltså. Och inte något "vi gör det här stycket varje år". Så j_la tråkigt. Inte ens Händels Messias till jul. Nej, tack.

Två körer har jag kontaktat hittills att de ska meddela mig när de har öppning för provsjungning. Tyvärr har de båda sina konserter samma dag, och det är dessutom samtidigt som vi är i Japan, så jag kan inte gå. Det är synd, för det är alltid bra att provlyssna en kör när man inte har några andra referenser. Ytterligare en kör, som eventuellt är lite över min nivå, har konsert efter att vi kommit hem igen, så deras konsert ska jag nog försöka gå på. De vill också veta ens längd när man ansöker om provsjungning. Ovanlig diskrimineringsgrund, må jag säga.

Och angående klädseln till vår vinterkonsert? Svart nertill och julröd tröja.

2 kommentarer:

  1. Önskar foton från kören ni sjunger i. Kulmom du vill följa upp berättelsen om du går på någon "provkonsert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får försöka komma ihåg att ta några nästa vecka. Visst ska jag berätta hur det är både på vår konsert och på alla andra konserter jag går på – men det blir efter Japanresan!

      Radera