torsdag 20 november 2014

Appar för ordförrådet

I juli i år gjorde jag det här testet för att ta reda på hur stor mitt engelska ordförråd var. Blygsamma 14300 ord blev det då, vilket motsvarar en genomsnittlig modersmålstalare i 12-årsåldern. Inte konstigt att jag ibland känner mig lite ordfattig på engelska.



Min förhoppning och tro är dock att jag ska öka på det här betydligt nu är jag bor här i USA. Jag har redan hunnit plocka upp en del nya ord. I kategorin tråkiga ord är co-payment och deductable. I kategorin roligare ord är slur (i noter alltså) och loom.

Jag har dessutom laddat ner två finfina appar för att öva mig ännu mer: Red Herring och 7 Little Words. Det är två beroendeframkallande ordpussel-appar, tur att man bara får ett pussel om dagen.

Bilden här till vänster visar 7 Little Words halvvägs in i spelet. Man får ett sju ledtrådar och en gäng stavelser. Det gäller att komma på de rätta orden till ledtrådarna och bygga dem med stavelserna. Jag tycker att det är lite samma tankesätt som när man löser korsord.


Det andra spelet, Red Herring, går ut på att placera ord i kategorier om fyra ord i varje, se bilden till höger Det finns dock fyra ord sm inte går in i någon kategori utan är till för att avleda uppmärksamheten – röda sillar alltså.

Båda spelen innehåller ordkunskap så väl som kulturella referenser, och ganska ofta måste jag slå upp något ord. Förhoppningsvis kommer det hjälpa mitt ordförråd att öka, och om inte annat fick jag en stunds underhållande tidsfördriv.

Båda apparna finns både för iFån och Android.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar