onsdag 26 november 2014

Thanksgiving-afton

Idag har Johan halvdag och har därför jobbat hemifrån. Dessutom har det slask-snöat hela dagen och varit ca +2°C, så det var nog bra att inte ge sig ut i trafiken – varken vanlig eller kollektiv-. Mitt handarbetesmöte är också inställt för att undvika att folk ger sig ut i trafiken. Det är lite synd för det är roligt, och dessutom var det Katrinas sista innan hon börjar med sina julmarknader och sedan Indien-resan. Vi får se till att gå och hälsa på henne på julmarkanden vid Gallery Place efter att vi kommit hem från Japan.

I Sverige gissar jag att julskyltningen kommit igång vid det här laget. Här är det ändå relativt lugnt, eftersom de har Holiday Season där de olika högtiderna avlöser varandra och effektivt blockerar förtidigt firande av den. Först kommer Halloween och nu till helgen är det Thanksgiving. Sen kommer så klart jul men också Hanukkah, en judisk högtid. Den judiska kulturen är mycket mer påtaglig här och det finns många fler judar. Men på fredag är det black Friday och julhandeln brakar igång ordentligt.

Men först Thanksgiving. Vi har idag varit och handlat för morgondagens middag – vi är bortbjudna på Thanksgiving-knytis till en vän till en vän till Johan. Jag ska baka pumpa-paj och Johan ska göra en sötpotatisgratäng. Den ska tydligen serveras till maten men innehåller sötpotatis, vanilj, pecan nötter och toppas med minimarshmallows. Maten ska traditionellt vara samma rätter som de åt vid den första Thanskgivingen, men det känns som att de första nybyggarna var tvungna att laga något av det de hittade på 7-Eleven, allt annat var stängt för det var Thanksgiving. Vi får se hur det går. Det blir ju fågel också. Jag lovar att ge er en full återgivning av kvällen, men räkna inte med att den dyker upp förrän på fredag.

Ikväll är det ju Thanksgiving-afton, och som svenskar måste vi väl fira det här? Vi får hitta på våra egna traditioner. Det ser ut som om det blir lasange, en god julöl och kanske första smaken på glöggen. Popcorn och en film senare kanske. Vad tror ni om det?

Ska ni fira första advent? Några mysiga konserter på gång?

4 kommentarer:

  1. Julskyltning på "Göken" köp allt! vad du behöver till jul, jag var där igår så jag vet. Annars är här ett totalt mörker förutom några timmar mitt på dagen. På söndag ska min kör "Stala kyrkokör sjunga i gudstjänsten. Vanliga och även mindre vanliga adventssånger. I går kväll satte jag fram adventsstakarna, ska tändas på lördag kväll.
    Rapport från Orust

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, jag vet att jag mår skit av mörkret, men jag inser nu att det är något jag starkt förknippar med advent och jul. Lycka till med sjungandet!

      Radera
  2. Jodå, "julskyltningen" har kommit igång, det börjades väl med för i alla fall en månad sen på sina ställen. Idag så kör delar av handeln "Black Friday". *suck* Jag måste säga att jag tycker att det känns som att handeln förstör julen och det blir tydligare och tydligare hur pass giriga de är. Detta till trots så blir det faktiskt troligen ett besök på kåren årliga julmarknad på söndag (de vänta de i alla fall till advent) och ett julbord i nästa vecka. Sen får det nog vara rätt så lugnt med julandet ett tag, det är ju tre veckor jul i december och januari. Lite adventsstämning ska jag nog försöka att få till i flyttröran i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Black Friday blir inte samma grej när det är en klämdag. Lite mindre julmarknader är mysiga, tycker jag.

      Radera