tisdag 25 november 2014

Kalorihetsen ökar

Jag bloggade tidigare om alla matställen som skriver ut kaloriinnehåll. Jag tycker det är skit, och nu ska det bli mer enligt den här artikeln i Washington Post. Det sägs att det görs för att främja hälsan, stävja övervikt och låta folk göra informerade val. På slutet nämner de dock den lilla detaljen att det är tveksamt om kaloriinformation är en verksam metod:

"The question of whether listing calorie counts leads to better choices remains unresolved. Some studies have suggested that menu labeling does little to sway consumers to alter what they eat."

Jag är rädd att det istället leder till ökade ätstörningar. Jag känner att jag som aldrig ens haft någon värre ätstörningsproblematik triggas av det. Triggas att räkna maten snarare än att njuta av den, äta mindre till förmån för "hälsa". Vad är det ens?

Vidare ska vi notera att det är oklart exakt hur olika ämnen tas upp och bearbetas av kroppen. En kcal godis eller en kcal grönsaker kommer göra så olika saker med dig. Troligen inte heller samma som med mig eftersom människor är olika.

Jag blir bara arg och ledsen över det här. Nu måste jag tänka på regnbågar och enhörningar en stund. Det hjälper nog ungefär till nästa gång jag tänkte äta ute.

2 kommentarer:

  1. Jag har märkt att på den mat man köper i affären så står det numer ofta information om hur mycket energi de innehåller och hur stor del att av det rekommenderade dagliga intaget (Jag skrev "innehåll" tre gånger (istället för "intag") kanske dags att lägga sig ...) det är. Ser det då och då när jag tittar närmare eller tittar efter något annat. Kan inte säga att det är något som jag aktivt letar efter eller tar hänsyn till. Med mig själv som måttstock så tror jag inte att det hjälper så mycket att skriva ut det. Däremot så tror jag, som du också är inne på, att det kommer att påverka dem som redan har stor koll på vad de äter av en eller annan anledning. Det kan då mycket väl leda till ökade problem med ätstörningar.
    (Undra om några restauranger har börjat skriva ut energiinnehållet här i Sverige? Jag inbillar mig att jag har sett det hos någon av hamburgerkedjorna, men jag kan ha sett fel.)

    Finns det regnbågsfärgade enhörningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har oftast inga problem med att det står på produkter i mataffären, för det är lätt att inte kolla. På menyer är det svårare att missa. I Sverige är det ändå så pass få som gör det att man kan välja bort dem.

      Radera