onsdag 7 januari 2015

Ny kör

Jag var igår på en extra-audition för Capitol Hill Corale, eftersom jag innan jul fick bakläxa på min a prima vista-sång. Nu har jag skaffat mig ett system, och det gick bra! Jag är glad att jag fick en extra chans, för nu tog jag mig tid att faktiskt lära mig och det var inte så svårt. Givetvis kan jag bli bättre, men uppenbarligen är jag tillräckligt bra för den här kören. Så jag stannade på terminens första rep.

Den repertoar vi fått ut är Song for Athene av John Tavener, Faurés Requiem samt When Music Sounds av Stephen Paulus. Vi hann jobba med de två första igår och här är de inspelningar som jag hitta och tänkte använda mig av för instuderingen. Vad tycker ni?


Vi höll ett betydligt högre tempo än vad jag är van vid vid instuderingen – jag gillar det! Jag hoppas att det här kan bli en kör att utvecklas i. Jag är andrasopran, föresten. Det har inte varit jättestor skillnad hittills, men jag hoppas att jag får möjlighet att sjunga stämmor någon gång och och då.

Men bara det här att vi tar fram en not, har en pianist som spelar orkesterdelen, och sen sjunger vi. Med det mesta av dynamiken. Inte tragglande av stämmor, utan man förväntas lösa det. Och öva hemma. Vi har fått hemläxa, delvis på sådant vi inte hann gå igenom. Och man förväntas delta på alla repetitionerna. Om man missar för mycket kanske man behöver göra en "music check" med dirigenten, för att kolla att man vet. Speciellt så länge jag är arbetslös är det ju inga problem. Jag är fortfarande lite skeptisk till storleken på kören, varför gör man så? Speciellt i sopranstämman känns lätt överväldigande, som om de tar in alla som är tillräckligt bra utan att fundera på vad de behöver. Men jag får väl se hur det känns. Just nu är det kul med utmaningen.

Det är liten synd att de repar samma dag som min "gamla" kör, Washington International, eftersom jag gärna hade fortsatt i båda annars. Nåja, nu får Johan en egen aktivitet istället. Det gör nog inget.

2 kommentarer:

  1. Kul! Du fixade denna utmaning! Du är säkert redo för många fler.
    MammaAnna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är nu den verkliga utmaningen börjar!

      Radera