tisdag 20 januari 2015

Jobbsökningstips

Jag tänkte försöka sammanfatta det jag tyckte var mest hjälpsamt av de jobbsökningsråd jag har fått hittills.

Vad kan jag tillföra marknaden?
Denna rubrik har jag sedan underdelat i tre kategorier: Kunskap, erfarenhet och förmågor.

Vad vill jag göra?
Alltså vad jag skulle vilja jobba med om jag fick välja fritt. Vart vill jag sträva och göra om några år. För mig handlar det om att jag vill sträva mot en projektledarroll för det tycker jag verkar roligt.

Vilka företag står högst upp på din önskelista?
Välj ut dem. Fokusera på att lära dig mer om dem. Gå på event/möten som de sponsrar, fråga ditt kontaktnät om någon känner någon där de kan presentera dig för.

Målet är att få möten, inte att maila CVn.
Det här kanske är larvigt men jag har verkligen blundat för detta faktum och det är något jag behöver ta tag i.

Skriv din presentation, t.ex. på LinkedIn och liknande, som om du vore "kvällens talare".
Jag tycker det gjorde det lättare att få ett utifrån-prespektiv. Dessutom får jag en framgångssaga. Så hur skulle någon utan skruppler formulera sig för att sälja produkten dig?

Skriv ditt CV för ditt drömjobb. Det är ok om det är lite längre så länge allt är relevant för tjänsten du söker.
Jag har numera ökat typstorleken, strukit jobbet på Burger King, skrivit allt i punktlistor istället för löpande text, samt låtit hela baletten sväva ut på en tredje sida. Jag känner mig fri. Jag ska e-posta iväg det för feedback i dag, får se hur fri jag känner mig efter det.

Frivilligarbeta på jobbmässor.

Givetvis har en massa andra tips av olika typ dykt upp men dessa är de som jag främst kommer använda mig av nu till att börja med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar