onsdag 14 januari 2015

Körsång och religiösa extremister på snabbmatsrestauranger

Igår var jag på CV-skrivar-workshop. Det var givande och jag har ni gjort om hela min resumé. Förhoppningsvis kan jag få lite feedback på mötet på lördag.

I går var även andra repet med kören. Jag är helt vilsen. Det är bra med utmaningar. Jag satt bredvid en stark förstasopran och att då sjunga andrasopran för första gången, dessutom på ett rätt svårt styck, ja, det var inte så lätt. Jag vet inte vilka som är vilken stämma än, inte heller exakt var de olika stämmorna sitter, så det är svårt att välja en plats "mitt i andra sopranen". Kören är så stor, det kanske är därför jag inte hör mig själv? Ovan vid dirigenten är jag också. Hans tråkiga humor kan jag väl stå ut med, men måste han använda dirigentpinne? Och varför är basarna så mycket sämre än alla andra? Vi måste stanna och gå igenom deras stämma specifikt oftare än för övriga stämmor tillsammans. Eller är det extremt svårt att vara bas? Ibland är engelska svårt. Dirigenten, Fred tror jag han heter, vill t.ex. att vi sjunger ett luftigt chouen, istället för when, i Paulus-stycket. Igår var jag lite mosig efter workshopen också. Klockan ringde kvart i sex för att jag skulle hinna till Virginia innan nio. Hej och hå kollektivtrafik. Jag vänjer mig nog vi kören så småningom. Jag tror jag kan lära mig mycket här. Och jag gillar styckena.

Idag har jag stickat klart min mössa och den ligger på våtsträckning nu. Jag fotar och lägger ut i morgon. Medan jag skulle skriva klart mitt CV surfade jag lite och hittade en sida om hur en snabbmatskedja här var emot att personer med samma könsidentitet skulle få gifta sig. Sen kom jag till den här, ganska skämtsamma, artikeln "Vilken snabbmatskedja är mest religiös?"

De senaste dagarna har det kommit en strid ström av typiskt amerikanska företeelser: Först vittnesbörd på jobbmötet, sedan kunde man köpa girl-scout cookies av någons dotter på kören, och så idag hittar jag artikeln om religiösa snabbmatskedjor. De mexikanska kedjorna verkar ändå rätt förskonade och de är våra favoriter, vilket känns bra. Jag har definitivt inte något emot religion, men jag tänker inte bidra till att människor inte får tillgång till att registrera sina relationer, abort och preventivmedel (vilket verkar vara de centrala frågorna för religiösa här). Jag antar att det där med What would Jesus do kan komma i andra hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar