söndag 4 januari 2015

Din nya favoritefterrätt

Risgrynsgröten blev jättegod! Och halva påsen med ris har jag sparat till en annan gång. En del av gröten blev dessutom till efterrätt. Jaha, ris a la malta då tänker ni säkert. Nästan rätt – Ris a la Olga. En dessert som min pappas mormor brukade göra och därför ha fått ge namn åt. (Det är även henne jag fått mina andranamn Emelia av, Olga Emelia hett hon). Den stora grejen är att man inte har någon läskig apelsin i, utan mysiga goda katrinplommon.

Jag tror det är första gången jag lagar det själv, eftersom någon äldre (höll på att skriva "vuxen") i familjen brukar göra det annars. Men nu har jag fått instruktioner. Jag skriver här så tappar jag inte bort och så kan ni också göra om ni vill. Det är inte så himla noga men ungefär så här är det:

Ris a la Olga
3 port

1 dl socker och 1 dl vatten kokas upp. 125 g katrinplommon kokas däri i 10 min. Ta ur katrinplommonen och låt svalna på en assiett.

Såsen som blir över späds vid behov och reds av med lite potatismjöl till önskad mängd och konsistens. Man kan också mosa 1-2 plommon genom en sil ner i såsen (eller mosa med en sked i kastrullen och plocka sen ur skalet).

Vispa drygt 0.5 dl grädde och blanda med lagom mycket gröt, kanske knappt 0.5 dl + lite vaniljsocker (en tesked, kanske). Rör sist i katrinplommonen. Servera med såsen.

Tada! Grym efterrätt till jul när man lessnat på gröten, speciellt efter en lättare sillunch som behöver lite guldkant. Varning! Du kommer aldrig vilja äta vanlig Ris a la Malta igen, utan kommer bli besviken varje gång det serveras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar