onsdag 17 december 2014

Tokyo – en sammanfattning

Nu är vi hemma igen. Jag fick några timmars sömn på planet men sov rätt dåligt i natt, troligen på grund av vätskebrist. Så vätskar jag upp, tvättar och funderar på om jag vågar tupplura eller om jag pajar dygnsrytmen ännu mer då. Jag har en provsjunging till en kör i kväll som jag hoppades att jag skulle vara piggare inför.

Lite souvenirer fick vi med oss hem. Japan är billigt och det finns massor av söta småsaker att köpa med sig. Jag vet att alla säger att Tokyo är en jättedyr storstad, men det beror nog lite på hur man ser det. Det är dyrt att hyra en lägenhet, men det är lätt att hitta billiga restauranger med bra mat och souvenierer behöver inte vara dyrt. Vi köpte mycket prisvärd, japansk alkohol av några olika sorter och en del porslin inte alls dyrt. Samt lite såser, te, gåbort-presenter, småprylar och braha-saker. Jag köpte japanskt garn och stickor också – en mössa ska det bli.



Praktiska saker som jag tänkte på:
Man hinner inte allt. Man orkar inte allt. Det finns så mycket att se och uppleva men jag råkade ägna en hel eftermiddag åt att sova, för det fanns ingen energi kvar just då. Det är okej.

Ha bekväma skor med dig, gärna två par så skorna får vila varannan dag. Det blir många dagar och mycket gående. Packa skavsårsplåster också, för säkerhets skull.

TripAdvisors app Tokyo City Guide (Android, iOS) har karta och recensioner av både sevärdheter och matställen som kan läsas även offline. Supersmidigt.

Metron är toppen, men det lönade sig knappast för mig att skaffa ett dagkort. Delvis för att det finns flera olika bolag som kör, där dagkort som täcker in alla är rätt dyra. Vi använde istället Pasmo-kort som köps i automat på station och sedan laddas med pengar. I metron finns nästan alla skyltar även på engelska/med latinska bokstäver, men det underlättar att veta vilken uppgång man ska till för speciellt vid de större stationerna är det underjordiska nätverket stort.

Det finns inga papperskorgar, det är bara att ta med sig och slänga på hotellet. Ingen slänger på marken. Om man köper tamedkaffe kan det vara bra att ha en extra plastpåse i väskan att lägga muggen i, eftersom det garanterat kommer vara några droppar kaffe kvar.

Roliga saker som jag tänkte på:
Sugamo anses vara "Old ladies Harajuku" men vi tyckte det var en rätt trevlig shoppinggata lite bortanför de större turiststråken. Kanske inte stället att leta mode på men perfekt för porslin och te. Dessutom hittade vi en trevlig 100-yen-butik.

Det mesta annat tror jag står i diverse guideböcker, eller om man googlar på tips för Tokyo-resan. Nästa gång jag åker till Tokyo kommer jag nog prioritera diverse museer mer. Det museet jag gick till, Nezu, var i alla fall väldigt trevligt!

Och en sista sak som står i guideböckerna men som tål att understrykas: bästa, och mest prisvärda sushin får man vid fiskmarknaden. Om man inte vill stå i kö i tre timmar kan man hitta andra bra ställen här, både för frukost och lunch. Det finns även många stånd som säljer allehanda snacks, t.ex. nygrillat ostron. Mums, eller hur?


2 kommentarer: