onsdag 10 december 2014

Minimuseum för japansk kultur

Idag hade jag tänkt gå på National Museum. Men så ägnade jag hela förmiddagen åt att skriva på min inlämningsuppgift i Fastan, så på eftermiddagen gick jag på ett lite mindre museum Nezu istället. Det var varmt rekommenderade i appen TripAdvisor Tokyo.

De har en jättefin trädgård och utställningar om japansk och annan östasiatisk kulturhistoria. Museet är ganska litet men jag tyckte att det höll hög kvalitet och nästan all information fanns även på engelska.




Av förklarliga skäl fick man inte fotografera inte på utställningarna, men i trädgården gick det bra. Eftersom jag var där på eftermiddagen började jag i trädgården för att hinna med den innan det blev mörkt. Där fanns flera sten- och metallskulpturer, buddor, slingrande gångar, ett litet vattendrag med broar och flera bänkar för vila och filosoferande. Extra kul för den fotointresserade.

Utställningarna roterar men kommer alla från en större privat samling. Just nu var det en utställning med målningar på rumsavdelare (som det såg ut för mig) där man avbildat kläder som hänger på ställningar, liksom staket, där man hänger av sig när man inte har kläderna på sig (oj, vad tydligt det blev). Genom dessa bilder kunde man se hur modet såg ut på den här tiden. Ett verk som jag fastnade extra för var "Scenes In and Around the Capital, Kyoto", som bestod av två paneler som den nedan (bild från Brooklyn Museum).



Vidare visade de fantastiska brudkläder i olika stilar och färger, ett urval av tekoppar och tillbehör för te-fika i vintermånaden samt riktigt, riktigt gamla metallkärl från Kina.

Det är som sagt ett litet museum och jag spenderade kanske 1-1.5 h med utställningarna och ytterligare en halvtimme i trädgården. Är det varmare eller om man är mer fotointresserad kan man nog gå längre i trädgården. Jag tycker det är ett fint museum, väl värt entrén på ¥1000 (ca 63 SEK), som lämpar sig för en eftermiddagsvisit när man behöver en paus från storstadsbruset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar