söndag 21 december 2014

Konsert med Kungliga Sångare

Vår körkompis mailade i fredags och frågade om någon hade lust att gå med honom på King's Singers julkonsert, för han hade en extra fribiljett. Klart man är! Det verkar inte som att de är riktigt så stora här som hemma, eller så har jag obildade körkompisar. Jag var i alla fall först på bollen och fick biljetten.

Så idag åkte vi iväg till National Cathedral i D.C. En präktig kyrka i gotisk stil, från början av förra seklet. Givetvis var det mörkt, så om ni inte ser ordentligt hur den ser ut från min suddiga mobilbild får ni väl googla.

Väl inne visade det sig att vår kompis biljetter var på första parkett – femte raden. Och vilken konsert sen! Stämningsfullt och alldeles ljuvligt! De gjorde bland anant Un soir de neige av Poulenc och ett par stycken av Howells, däribland favoriten Here is a little door.

Vi fick även höra ett par traditionella julsånger från Catalonien, lite 1500-talsmusik samt några kända julsånger i intressanta arrangemang. Smått och gott med andra ord. Att de sjunger fantastiskt bra och dessutom får det att låta superenkelt gör inte saken sämre.

Givetvis var det en av dem som gått och ställt sig i hörnet när jag tog mitt smygfoto, men så här såg det ut i alla fall:



Har du mot förmodan inte hört King's Singers så finns de på Youtube. Lyssna nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar