måndag 8 december 2014

Helgedomar och Tempel

I Japan dominerar religionerna Shintoismen och Buddismen som används parallellt. Buddismen har tempel och Shintoismen har helgedomar och man kan springa på dem lite var stans. Jag hittade idag en jättefin helgedom in på en sidogata från ett stort shopping-kvarter.



Att gå genom portalerna betyder tydligen tur. De små träbitarna som är uppsatta i ramen är böner.

Jag hann med lite shopping i dag också. Bland annat har jag köpt en kalender med precis det formatet som jag misslyckats med att hitta både i Sverige och USA – en fickkalender med en vecka på varje uppslag där alla dagarna är lika långa även lördag och söndag. Jag vill inte att helgdagar ska vara kortare än vardagar. Vem vill det? Dessutom kan jag nu öva på de japanska tecknen för veckodagarna.

På kvällen blev det middag på ett jättemysigt ställe. Vi åt tunnskuret kött som man får grilla själv på en grill mitt på bordet. Det heter något på japanska som vi inte vet. Vi fick sitta i ett litet bås, där de drog för när de inte serverade.


Ursäkta de något suddiga bilderna – vi drack sake. Det var gott.

1 kommentar:

  1. Tack för dina spännande berättelser och fina bilder. Det är så roligt att hänga med lite på det här sättet. Jag blir riktigt sugen på att resa dit, men ack så lång resa ...
    Kram

    SvaraRadera