torsdag 18 december 2014

Köraudition och ett juleträd

Jag var på provsjungning för Capitol Hill Corale i går. Det gick halvbra. De sade att jag hade fin tonbildning, sjöng rent och så där, men att min sight reading var lite sådär. Alltså att jag är kass på att läsa a prima vista, det vill säga att sjunga direkt från notera utan att ha hört musiken innan. Och så är det ju. Men dirigenten sa att han trodde att jag kunde om jag ville och jag fick två veckor på mig, över helgerna, att öva, och så skulle jag få komma tillbaka sen. Eftersom jag inte har någon traditionell musikskolning, så som man får om man läser till exempel musikestet på gymnasiet ligger jag efter med musikteorin. Det känns därför helt rimligt att det här är nästa steg för att utveckla min körsång.

Jag är dock inte helt säker på att det här är rätt kör för mig. På plussidan så verka de hålla en hög nivå och dirigenten sa att de gillar att sjunga körmusik som inte är allt för mainstream. Sånt gillar jag. Men å andra sidan är de många – över 100 personer – och de har en rätt hög medlemsavgift. Eventuellt kunde man få reducerad avgift om man hade speciella skäl (arbetslös, kanske) mot att man arbetade ideellt för kören, och det kan jag ju tänka mig. Så vi får se hur det blir med det. Det är svårt att hitta körer som överhuvudtaget har intagning på vintern och inte bara på sommaren, och jag vill inte vänta ett halvår till.

Så det var fint att dirigenten gav mig en chans till. Det var för övrigt bara han som var med på provsjungningen och han alena som bestämmer vilka som får vara med eller inte. Nu är det öva notläsning som gäller. Alla tips är välkomna! Borde jag lära mig kvintcirkeln så att jag vet om det är dur eller moll, eller finns det något annat smart sätt att avgöra det?

På väg hem åkte jag med metron från Union Station, och vad ser jag där om inte ett juleträd med norska flaggor! De matchar förvisso de amerikanska men det kan väl inte bara vara därför man gör så? När jag gick närmare såg jag att det fanns en skylt: "God Jul, Washington!" stod det, och jag fattade genast misstankar.



Och med mindre stil: "Merry Christmas, Washington! This Christmas tree is a gift from the Royal Norweigian Embassy to the people of Washington D.C. We wish you happy holidays and god jul." Tack, Norge! God jul till er med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar