måndag 29 juni 2015

Officepaketet, vik hädan!

I torsdags gjorde jag tabeller i excel hela dagen. Jag menar inte att jag samlade in data och gjorde beräkningar utan jag tog redan insamlad data och utan att omarrangera den nämvärt la jag till lämpliga färger och linjer så att det såg bra ut (och framför allt lika dant ut på alla). Det är lätt att glömma på tio år, men det känns som något som jag borde klarat av innan jag började på universitetet. Å andra sidan verkar min arbetsledare helt oförmögen (eller ointresserad) av att få till det rätt. Han har å andra sidan också en högskoleutbildning eller två. I fredags gjorde jag några fler tabeller på samma sätt samt stylade ett word-dokument. De har inte funderat på att införa stilmallar i det programmet? Jisses vad man saknar latex ibland. Finns det något företag där ute som inte använder office-paketet -- hör gärna av er till mig! Eller jobbar du som utvecklare av just Office-paketet -- hör gärna av dig du också, vi har en del att prata om.

Nu sitter jag här igen, måndag morgon, och väntar på att arbetsledaren ska komma in och ge mig uppgifter. Jag hoppas att den här omöjligheten till självständigt arbete är en övergående fas. Jag har frågat om jag kan höra med en av de andra arbetsledarna om han har något projekt jag kan jobba med parallellt, men han jag arbetar med nu tyckte att jag var ju den enda junior staff han har full tillgång till och ville inte släppa mig ifrån sig. Vi får väl se hur det går. Jag kanske kan ta upp det igen.

Kort vecka denna vecka i alla fall. På fredag är det heldag, då lördag är 4 juli (nationaldagen alltså). Då drar jag till Kalifornien. Kanske ska ta reda på vad det är man firar tills dess.

2 kommentarer:

  1. Word har möjligheten att bygga stilmallar med färdiga rutor annat spännande, och om man vill leka med macron finns det massor man kan göra. Men det kräver att man gottar ner sig rätt rejält för att lyckas få till det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill bara ha något som gör det omöjlighet att bryta mot den förvalda stilen. Lite som latex -- lätt att göra någelunda snyggt, men desto mer jobb att göra fult.

      Radera