torsdag 25 juni 2015

Typer på mitt jobb, del 1

Jag masar mig bort till kopieringsrummet för att plocka upp en stickbeskrivning jag skrivit ut. Före mig i kön är en man som verkar skriva ut ganska mycket så det blir en liten väntan. Vi hejar och inser att vi nog inte setts innan. Han presenterar sig som Allan, och jag berättar att jag är intern. I samma ögonblick som jag ska säga "från Sverige" inser jag att han har en liten svensk flagga och texten "Sweden" broderat på bröstet på sin pikétröja. Men nästan lika snabbt inser jag att om det jobbade en till svensk på kontoret, även om det inte i min grupp, så skulle jag nog ha fått veta det.

Nu kanske ni tänker att en svensk skulle minsann i den inte gå omkring med någon svensk flagga på tröjan. Synnerligen osvenskt. Men det är annorlunda med utlandssvenskar. Man vet aldrig.

Det visade sig att han hade besökt Sverige för... flera år sedan. Minns inte om han sa 5, 15 eller 25. Jag har för mig att det var rätt länge sen, men tröjan var ju fortfarande i okej skick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar