måndag 9 februari 2015

Ingenjörstestet Allan

Väldigt trevliga Charlie som jobbar på CDM Smith har kanske en tjänst åt mig och han har dessutom uppmanat mig att ta ett Fundamental Engineering-test (FE) med orden "it is very important". Det är ett test som kollar om man duger som ingenjör och det testar ett tvärsnitt av allt man borde ha lärt sig under grundutbildningen – matte, statistik, elfält, elnät, signalbehandling, reglerteknik, programvaruutveckling – och dessutom ekonomi och etik. Lite som högskoleprovet med sex timmar av flervalsfrågor och hårt reglerat exakt vilka hjälpmedel man får ta med sig. De flesta säger att det är lugnt om man gör det kort tid efter examen men bara tanken gör mig nervös. Man ska inte bara kunna grejerna – man ska dessutom kunna det både i SI och i USCS. Gah! Men om jag ska fortsätta vara arbetslös kan jag ju lika gärna roa mig med att plugga till detta.

Jag måste i så fall få validerat min svenska examen först. Och sen få min ansökan om att göra testet godkänd för att kunna anmäla mig och slutligen få göra testet. Några skillnader mot högskoleprovet, ja, förutom svårighetesgraden och ämnena då, är att det görs på dator. Men priset är ungefär detsamma, bortsett från att FE-testet betalas i dollar. Samma siffra i alla fall.

Exakt hur viktigt det här är verkar vara lite olika i olika delstater och eventuellt också beroende på branch. Jag har frågat runt lite bland andra och i Silicon Vally verkar det hela knappt existera. Men det är ju inte där jag är. Jag kan tänka mig att det är lite mindre strikt inom data/it. I alla fall är det ett måste för att få en PE – Professionell Engineer – vilket är ett krav för att få signera ritningar och liknande på många firmor. Men för att ens få ta det testet måste man, förutom FE-examen, ha jobbat i flera år. Frågan är om vi stannar i USA så länge. Om FE-testet ger mig ett jobb så är det ju värt det, annars kanske inte. Någon av er som har något erfarenhet av det här?

2 kommentarer:

  1. Ja det låter finfint om Charlie kan fixa en tjänst! Och FE-test låter både som en utmaning och intressant erfarenhet. Kan detta göras när som helst eller är det vid ett par tillfällen om året månne? Hur valideras den svenska examen? Jag förmodar att det är en central myndighet som har ansvar för detta. Lycka till med dessa olika projekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testet är numera datoriserat och kan göras nästan när som helst. Någon rekommenderade att man bokar ca en månad i förväg. Centrala Myndigheter är för kommunister! Här har de privata företag som sköter sånt. Kvaliteten säkras genom att de privata företagen krediteras av en annan privat organisation. Tack!

      Radera