torsdag 10 september 2015

Höstens repertoar

Höstens repertoar med Thomas Circle Singers består främst av amerikansk 1900-talsmusik. Vi sjunger flera verk av både Stephen Paulus, Aaron Copland och Randall Stroope. Jag har gjort en spellista på youtube att lyssna på som övning. Jag hittade alla utom ett stycke med tonsatta dikter av Emily Dickinson. Över lag tycker jag bra om repertoaren - vackert och stämmningsfullt blandas med mer fartfyllt och svängit utan att vara allt för dansant. Men man kan inte älska allt och som vanligt är det ett stycke som jag ogillar. Den här säsongen är det "Stomp your foot" av Copland. Inte nog med att den är klämkäckt och dansant (det finns en anledning till att jag aldrig övervägt att sjunga barbershop) utan dessutom nedvärderas allt kvinnligt arbete.
"Men must labor to be happy,
Plowing fields and planting rows.
But ladies love a life that's easy:
Churning butter, milking cows,
Gathering eggs, feeding sows.
Mending, cooking, cleaning, ironing, raising families.
Ladies love their fine amusement,
Putting patches on a quilt,
But men prefer to bend their shoulder
To something that will stand when built."
Att kärna smör, mjölka kor, samla ägg, mata suggor, laga mat, laga kläder, städa, stryka och uppfostra en familj, det låter inte som ett "a life that's easy" för mig. Ovanpå detta tokdissas kvinnligt handarbete som "fine amusement". Well, eller så såldes det fina hantverket till rika typer och man kunde sätta mat på bordet. Enligt texten så gillar tydligen män att bygga något bestående, till skillnad från lapptäcken som faller sönder när man tittar på dem då, eller?

Och precis när man har sjungit att kvinnors arbete inte är något riktigt arbete så ska man ska man "stampa sin fot och dansa runt i rummet". Nej, tack. Tur att sången är relativt kort i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar