måndag 14 september 2015

Återvinning

Den här mosaiken har inget med texten att göra, 
men visst är den snygg?
Jag vet vad jag kan lägga i behållaren märkt "papper", jag förstår vad "metall" betyder. Även "plast" är relativt självförklarande. Men vad fasen lägger jag i en låda märkt "återvinning"? Detta är något som tillämpas i vissa delstater här (jag tror både Virginia och DC, men åtminstone en av dem). Tanken är att det ska vara enkelt och att det sorteras på återvinningscentralen istället. Det används t.ex. på vårt kontor (utom för pappersåtervinningen vid kopiatorn). Allt jag slänger på kontoret är återvinningsbart -- matrester och kaffesump är kompost, en överbliven kesoburk är plast, en gratistidning jag fick med mig från metron är papper, och så vidare. Men "återvinningsbart" är inte riktigt så, för ibland finns det skyltar som säger vad som är återvinning och inte -- typ hårdplast och kartong. Ibland metall. Oftast inte matrester. Vidare brukar de här kärlen vara ganska dåligt uppmärkta så jag har oftast ingen aning om vad som är återvinning och vad som är sopor. Jag vill gärna källsortera, jag tycker det är bra och viktigt, och ändå lyckas jag inte. Till de som frågar sig varför amerikaner är så dåliga på att sopsortera -- jag tror jag har kommit på svaret.


3 kommentarer:

  1. Snygg mosaik, resten var mest sopor.
    //MammaAnna

    SvaraRadera
  2. Tjusig mosaik. Jag har försökt förstå mig på källsorteringssytemet i Canada länge. Sist försökte jag genom en kalender med sophämtningsdagar och instruktioner men de olikfärgade soptunnornas logik känns ungefär som britternas "nästan allt i en enda röra så löser någon annan det sen". Jag antar att de säkert skulle tycka det svenska systemet vara besynnerligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det svenska är kanske också besynnerligt för en utomstående, men fungerar bättre om man ser till andelen sopor som sorteras.

      Radera