tisdag 11 augusti 2015

Gästblogg: Tropiska äventyr

JesPer - Per och Jes på hajk
Jag har under de senaste 10 dagarna besökt Hawai'is huvudstad Honolulu på ön O'ahu. Sidospår: Det hawaiianska alfabetet består av endast 13 tecken: A, E, I, O, U, H, K, L, M, N, P, W, samt apostrof, som betecknar glottal klusil. Hawai'i uttalas ungefär havaj-i.

Jag befinner mig här eftersom Internationella Astronomiska Unionens vart tredje år återkommande generalförsamling hålls här just nu. Det innebär att 2500 astronomer samlas för att hålla föredrag, träffas och diskutera (och även rösta om olika saker, det var på ett sådant möte 2006 i Prag som det bestämdes att Pluto inte längre skulle vara en planet). Jag är dock inte medlem i IAU och har därmed inte rösträtt, men det har varit många intressanta föredrag att lyssna på och trevligt att träffa gamla bekanta.

Jag har inte bara deltagit i symposiet, utan har också haft lite fritid. Jag har hunnit bada nästan varje dag (det handlar om att prioritera - upp tidigt på morgonen!) och även åkt på lite upptäcksfärd.

I Honolulu har jag besökt ett par museer och tittat på USA:s enda kungliga palats (som dock var stängt pga söndag). Jag har också besökt Pearl Harbor, och igår hyrde Per, Jes och jag en bil ihop och körde ett varv runt ön. Här kommer lite representativa bilder:

Regnbåge vid Diamond Head Ala Moana beach
Kungliga slottet Honolulu från Spalding House (konstmuseum)
På väg till USS Arizona i Pearl Harbor Resterna av USS Arizonas kanontorn
Ovanpå USS Arizonas grav Bli undervattningsbåtssoldat!
Berg Strand
Johan på strand vid berg Hazardous, schmazardous...


4 kommentarer:

  1. Det ser ut som om du haft trevliga dagar. Är det så fantastiskt som det verkar i alla filmer? Är det att drömma om att få åka till? Eller går det lika bra med någon av Kanarieöarna?
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädret känns mer perfekt än på Kanarieöarna. Temperaturen varierar mellan 25 grader på vintern och 30 grader på sommaren. De har jättegod papaya. Fina stränder, och lätt att hitta en ganska öde strand om man har bil. Folk är väldigt trevliga. Alla pratar engelska, vilket ju är en fördel jämfört med Kanarieöarna. Jag tyckte att det var helt fantastiskt, jag åker gärna tillbaka. Jag åker iofs gärna tillbaka till La Palma också.

      Radera
  2. Det låter helt underbart! Då sätter jag upp det på min reseönskelista.

    SvaraRadera
  3. Men oj, vad kul och så otroligt fint det ser ut att vara! Måste ha varit en fantastisk upplevelse. Du får bli fullvärdig medlem och lobba för att göra Pluto till planet igen ;)

    SvaraRadera