torsdag 28 maj 2015

Tredje dagen

Excel, excel – blir du någonsin min vän? Jag har försökt bygga ett stapeldiagram som "ser ut som på bilden" med en bild ur Wall Street Journal, definitivt inte gjord i excel, som förlaga. Jag saknade Matlab och hängav mig sedan åt fulhack.

Min chef pratade lite med mig idag också och frågade hur det gick med pendlingen. Jag har tidigare fått intrycket av att han tycker det är långt. Jag sa att det gick bra och han sa att vi nog skulle fundera på att skaffa en bil. Enligt honom skulle min restid kunna halveras då. Jag ville säga åt honom att det ska väl du ta å skita i, men hummade något om att vi funderade på bil. Jag förstår att han vill mig väl men vi har nog lite olika tankesätt.

Förvisso skulle en pendling med bil istället för metro kunna förkorta min restid men jag vet inte om jag skulle trivas så mycket bättre för det. Jag har inte något större emot att få sitta på tunnelbanan i godan ro, läsa, sticka, filosofera och kläcka smarta idéer. Kör jag bil måste jag ju koncentrera mig på det istället, och med min icke-vana av bilkörning kommer det ta ett tag innan jag kommer kunna slappna av. När ska jag då få tid att bara vara?

4 kommentarer:

  1. Ser inget stapeldiagram... Säkert svårt att bygga ett som inte syns...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som inte syns är så klart de enklaste, men allas jobb går inte att fläka ut till allmänheten hur som helst.

      Radera
  2. Stapeldiagram får mig att tänka på den här:
    https://youtu.be/-h3evMfrxpI

    SvaraRadera