tisdag 8 juli 2014

London är huvudstaden i Paris?

Ibland förfäras eller roas vi av amerikaner som har noll koll på omvärlden och detta manifesteras inte sällan i dålig koll på Europas geografi. För oss är det ju däremot helt rimligt att ha noll koll på Amerikas geografi. Vet man var USA och Kanada ligger så är det lugnt. Jag tänkte att amerikanerna nog inte håller med och har därför börjat plugga på USA:s geografi. Först ut är delstater följt av större städer och geografiska landmärken som vattendrag och bergskedjor.

Vissa kan jag ju sen innan. De flesta kan nog peka ut Californien och Florida. D.C. är ju inte ens en delstat men jag vet var den ligger och Maryland och Virginia ligger omkring. Dem har vi pratat om i samband med flytten så dem kan jag nu. Sen har jag börjat med grannarna – Delaware, Ohio, Pennsylvania, Kentucky…

Vid det här laget kan jag peka ut nästan alla, i alla fall 80 % med stor säkerhet och jag märker redan när de pratar om en delstat på radion så känns det mer bekant.

Tanken är att jag ska skaffa mig en ungefärlig uppfattning. Om en delstat kommer upp så ska jag veta ungefär var den ligger, vilken del av landet och vilka andra som ligger i närheten. Jag tror det blir roligare för mig då. Just det, Washington (staten alltså) har jag lärt mig nu också, den ligger högst upp till vänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar